http://tidsskriftet.no/article/2200325 er en leder fra redaktøren kalt "Maktskiftet". Som handler om sosiale mediers makt, blant annet. Eksempelene som brukes er fra Fluge og medarbeidere i PlosOne og resultatene fra en liten klinisk studie om rituximabbehandling av pasienter med kronisk utmattelsessyndrom. Om hvordan denne studien fikk så mye mer mediaoppmerksomhet enn en annen studie om samme tema, men som ikke fikk oppmerksomhet. redaktøren tilskriver dette at det ble mye bles tom dette i sosiale medier. Samtidig ble Jørgen Jelstads bok "De bortgjemte – om hvordan ME ble vår tids mest omstridte sykdom" lansert og fikk også mye mediaomtale. Anbefaler å lese denne lederen.

Mine tanker er: tenk om vi med stoffskifteproblemer hadde fått til noe liknende! Jeg unner de med ME all oppmerksomhet de har fått rundt sykdommen sin. Den oppmerksomheten og det faglige fokuset som de får nå, skulle de fått for mange år siden. Men jeg skulle ønske vi også hadde noen modige og kloke bloggere og avisspalteskrivere som markerte seg rundt i media