Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Threaded View
-
31-01-12, 13:12 #1
Hashimoto, lavt T3 syndrom - lærer stadig
Hei,
Som ny på Forumet får jeg presentere meg. Jeg har nok alltid hatt tendens til lavt stoffskifte hvis man skal gå etter kroppstemperaturmetoden (alltid kalde hender og føtter, lav kroppstemperatur), men det var i juni 2011 jeg plutselig fikk en masse problemer: plutselig veldig tørr hud (hadde aldri hatt det før), tørt hår, hjertebank på dagtid og når jeg skulle forsøke å sovne, våknet opp ved 2 tiden hver natt med enorm hjertebank, svimmel, uklar i hodet, store konsentrasjonsproblemer, kjønnsdrift forsvant fullstendig etc.
Ble ikke tatt alvorlig av første lege som vel mente at jeg var deprimert, noe jeg ikke var. Han mente nok jeg var hypokonder også. Søkte mer på nettet og fikk anelse om at det var stoffskifterelatert. Blodprøver viste lav T3, normal TSH, normal-lav T4 og positiv Anti-TG. Det skal sies at jeg fikk en amerikansk "clinician" (ikke lege) til å fortelle meg hvilke blodprøver jeg skulle ta, som jeg så delvis betalte privat. Hadde ikke tålmodighet til annet.
Uansett, månedene gikk og jeg ble ikke bedre. Hadde sluttet med veldig lav karbo diett, men spiste mest stivelse, ikke så mye frukt eller sukker som karbohydrat. Hadde siste menstrasjon rett før symptomene begynte. En ting jeg ikke fikk til å stemme var at jeg hadde vært to uker på en veldig lavkarbodiett da symtomene begynte (var ikke på dietten pga vekt, men pga en nylig oppdaget gluten intoleranse - GAPS induction protocol http://gapsdiet.com/). Var dette tilfeldig, var spørsmålet jeg stilte meg. I så fall, hvorfor hadde jeg fått problemer. Vel, etter seks måneder med helvete begynte jeg å forstå hva som hadde skjedd etter å ha lest artiklene til Ray Peat (som jeg nå ser referert andre steder på forumet).
Krasj i T3 pga lavt sukkerinntak (80% av T3 konverteres fra T4 i leveren ved hjelp av glykogen - progresteron er også avhengig av T3). Uansett, tok en halv desiccated thyroid pille daglig og økte fruktinntaket mitt radikalt. Menstrasjonen kom raskt tilbake og jeg føler meg mye, mye bedre. Har fortsatt noe opp og ned. Sluttet med dessicated thyroid (Thyroid-S), men har nå begynt igjen. En halv pille ser ut til å være nok for meg. Har fortsatt positiv Anti-TG. Prøver å forstå hva det egentlig betyr. Er ikke så sikker på at det bare er immunsystemet som har klikket - mistenker østrogendominans. Prøver å lese mer.
Konklusjon så lang: veldig komplekse sammenhenger når det gjelder stoffskiftet. De fleste leger er helt ubrukelige. Det er mange ulike mekansimer når det gjelder stoffskifteproblematikk. Interaksjonen mellom thyroidehormoner og andre hormoner er veldig viktig. Min personlige erfaring er at mindre enn 50g karbohydrater om dagen ikke er lurt.
Jeg har vært mest på amerikanske websider og forum, men ser nå at det var en del interessant her, så tenkte jeg skylle registrere meg
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte & Sjøgren Syndrom
Av Flower i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 5Siste melding: 15-07-11, 21:33 -
Vanlig å utvikle Sjøgrens syndrom når man har Hashimoto`s ?
Av Siven i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 12Siste melding: 16-11-09, 20:40 -
Metabolsk syndrom - syndrom X
Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 3Siste melding: 26-08-07, 20:50 -
Stadig forkjøla :-(
Av Leya i forumet Lavt stoffskifteSvar: 43Siste melding: 24-04-07, 21:14 -
Lavt stoffskifte som stadig synker, men vektnedgang
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 12Siste melding: 26-04-05, 16:25

Svar med sitat
Bokmerker