Men diagnosen förkastas av landets experter. Mats Palmér, överläkare och endokrinolog vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, är säker på sin sak.

– Det har inte kunnat visats att den finns. Enligt min mening finns den inte och jag tror de flesta som är insatta på området håller med mig, säger han till Aftonbladet och fortsätter:

– Det finns säkert en mängd förklaringar till symptomen, allt från somatiska till sociala och psykiska. Många gånger klarar inte sjukvården av att ställa en diagnos. Det finns många människor som går runt och inte mår bra, och då söker man halmstrån. Det har genom åren funnits en del sådana här halmstrån som amalgamförgiftning. Just nu är det hypotyreos 2.

”Stora risker”. Enligt Mats Palmér finns stora risker med att hormonbehandla patienter som fått diagnosen.

– Får man sköldkörtelhormon fastän man inte behöver, riskerar man symptom som på giftstruma – psykiska besvär som nervositet och oro, viktnedgång, svettningar, darrningar. Och det är farligt, det kan leda till hjärtflimmer som i sin tur kan ge blodpropp.

Han uppger också att företag utnyttjar situationen.

– Det finns företag som Scanlab som profiterar på folk som mår dåligt, och tar 3 000 kronor för att ställa diagnosen. Jag blir upprörd. Det här är människor som inte förtjänar att bli lurade, säger Mats Palmér.