Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
Hei!
Dette haster litt fordi jeg egentlig skal levere sykmelding til arbeidsgiver i morgen, torsdag, men lurer på om jeg skal be legen føre på en annen dato..

Jeg har vært 40% sykmeldt et par måneder frem til siste uken før juleferien, da jobbet jeg fullt. Så har jeg fått ny sykmelding nå, dag to etter ferien, på 40%.

...Men legen skrev denne TILBAKE til FØR ferien, slik at jeg har vært sammenhengende hele tiden, og ikke "frisk"dagene før feriestart. Vil det ikke være til min fordel senere at jeg ikke har vært sykmeldt i ferien? Tenker økonomisk (som sykmeldt vil jeg ikke få "lønn" i ferien, og heller ikke noe fra NAV siden det er ferie??) , men også på at året med sykepengeretter vil bli kortere om feriene teller med?

Jeg jobber i fylket, og feriene er fastsatt uten at jeg kan velge når/ hvor lenge.

Håper noen kan hjelpe, på forhånd tusen takk!!
Hei Rosin

Jeg kjenner til dette. Jeg har selv vært 50% langtidssykemeldt, og legen min daterte også ny sykemelding tilbake, selv om jeg også ønsket at ferie var ferie og at sykemeldingsperioden dermed ble forlenget.

Det er NAV som ikke godtar «hull» i en sammenhengende sykemelding. Da må man ha vært flere uker frisk (tror mer enn fire) og da regnes frisk det å være i jobb.

Når en har vært sykemeldt i 252 dager SKAL ferie komme i forlengelsen av sykemeldingen.
Dette må du skrive bak på sykemeldingsskjemaet, der man må fylle ut i rubrikkene og ett av spørsmålene er om du skal ta ut ferie i sykemeldingsperioden.

Jeg var f.eks sykemeldt t.o.m 30.august i fjor, men inkludert en måneds ferie, ble sykepengeperioden å gjelde ut september.

Lykke til i morgen!

-lig hilsen Elbeth