Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Threaded View
-
25-11-11, 19:36 #1
Jod eller ikke - igjen (Hashimoto's)
Jeg er forvirret omkring dette med jod. Det er totalt motstridende råd omkring dette er noe personer med lavt stoffskifte/Hashimoto skal ha eller ikke.
Jod, i passelig mengde, er som kjent helt nødvendig for en riktig fungerende skjoldbruskkjertel hos mennesker generelt. Hos de som har konstatert lavt stoffskifte, er rådene helt ulike.
Har forstått det slik at mange mener at dersom man har restproduksjon av thyroksin selv, bør man få i seg jod (gjennom kosthold, multivitamintbl eller annet). For mange er det imidlertid vanskelig å vite når denne restproduksjonen er borte, og man må få alt gjennom stoffskiftemedisin.
Har snakket med anerkjente leger i Norge på hormonsykdommer som anbefaler jod, gjerne i store doser. Selv om mine verdier har ligget i normalområdet har jeg fått beskjed om å ta høydose, uten at jeg har tatt sjansen på dette. Alt med måte, har jeg tenkt. At jod er viktig for stoffskiftesyke, er også gjennomgangstonen på diverse nettsteder der også leger uttaler seg, kanskje særlig utenlandske.
Andre steder, også her på forumet, er imidlertid rådet gjerne et helt annet - nemlig å unngå jod så godt man kan. Stoffskiftemedisin inneholder all den jod man trenger, står det også å lese flere steder. Litt merkelig at synspunktene er så forskjellige?
Noen som har noen råd/tanker/erfaringer omkring dette?
Lignende tråder
-
ME eller Hashimoto eller begge deler?
Av kikki i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 9Siste melding: 25-01-14, 09:36 -
Jod eller ikke - igjen (Hashimoto's)
Av Peer i forumet Lavt stoffskifte og jodSvar: 8Siste melding: 26-11-11, 16:47 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
Hashimoto's. Siste krampetak eller?
Av gismo i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 13Siste melding: 01-09-07, 19:59 -
Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 05-04-05, 08:40

Svar med sitat

Bokmerker