Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
Et lite spørsmål; mye av dine plager finner jeg igjen hos meg. Det jeg lurer på er om din hals også vokser? Forstår det er vanlig med Graves, men legen her sier jeg kan ikke ha hypersymptomer fordi TSH er for høy.....
I går bestemte jeg meg for å fra frem målbåndet for og prøve og følge med. Jeg er nå oppe i 30 cm rundt halsen og jeg er ei flis av ei dame som er 1,60 høy og 48 kilo tung. Det er også utrolig plagsomt å gå med gensere med høy hals, da jeg føler at de strammer og klemmer.
Tja, om halsen vokser i cm, ja det aner jeg ikke. Min hals er 34 cm og jeg er ikke ei flis av ei dame, men heller ikke så veldig stor (mer). Jeg er 173 og 77 kg.
Men jeg merker jo at kjertelen min vokser, og det er plagsomt. Ikke hele tiden, men når den vokser strammer det veldig i nakken blant annet, oppover halsen opp mot ørene, og jeg føler meg hoven nederst i ansiktet. Ofte kommer det også dette trykket og presset bak øynene samtidig, og da fortsetter presset opp på hodet også. Dette kan vare noen timer, også avtar det igjen, også hodepinen, u.ten at jeg gjør noe spesielt. Dette merker jeg 1 til flere ganger daglig.
jeg synes også det er plagsomt med press på halsen, som høyhalset genser. Det gir også kveldningsfornemmelser å ligge på ryggen.
Jeg synes også det er problematisk med mat, kan være vanskelig å svelge og jeg har føeklse av at mat siotter fast i halsen. Ofte føler jeg meg forkjølet, og om morgenen er halsen hes og mørk og sår, men dette kommer seg i løpet av dagen.

Men disse prøvene skremmer meg litt. Jeg synes jo det er fryktelig vanskelig å forstå, men når legen sier du ikke kan ha fypersymptomer fordi TSH er for høyt, også har du alle hypersymptomene, så er det jo merkelig! Jeg har jo normale TSH etter som jeg forstår, og FT4 er ikke så veldig høy, på 27, så jeg skal jo heller ikke ha disse symptomene....

jeg aner ikke hvorfor min kjertel vokser, hvorfor øynene mine har vondt, og hvorfor jeg har forhøyet stoffskifte. Når jeg leser om Graves så stemmer det ikke helt, for der er det noen antistoffer som skal være høye eller lave, men som jeg har normale på. Kanskje betennelse? Struma?

Men en annen ting Bente, som du skriver har du jo samme symptomer som meg nå. Det eneste som hjelper meg mot uroen og rastløsheten er å bevege meg, jeg går veldig mye på tur både på fjellet og langs veien når dette blir så sterkt. Hver dag går jeg mange timer nå, og det er eneste måten jeg klarer å holde det i sjakk, og slik klarer jeg å slappe av om kveldene også. I begynnelsen var jeg jo redd for at det kunne være farlig med denne høye pulsen, men å ta seg ut litt fysisk har faktisk roet pulsen min en god del, og de høye svingningene kommer ikke så ofte mer. Tenke å fortelle deg om det, for kanskje du også kan ha nytte av det?