Jeg leser at B12-mangel og jernstatus henger sammen, det heter jo blodmangel. Men så lurer jeg på om det er noen som har fått påvist lave B12-verdier som har OK jernstatus? Tenker ikke først og fremst på blodprosent, for den kan godt være normal, men på ferritin og jernmetning (og flere om det er noen). Er kombinasjonen lav B12 og normal, eller innenfor normalen er vel en bedre formulering, jernstatus mulig?

Jeg skal til lege om et par uker og be om å få tatt B12-prøver, for det har jeg aldri gjort før. De to "hellige," TSH og FT4 var greie sist jeg testet, rett før sommeren. Jernprøvene var også greie, men ferritin var ikke veldig høy, dog innenfor referanseområdet. Tror den var på 36. Men jeg sliter tungt, og tyngre blir det, med utmattelse, aldri utsovet, vanvittig glemsk og treghet i hodet, hoven tunge (er vel typisk for stoffskifteproblemer, det), magen er helt på styr (løs og vanskelig å holde igjen).

Har også anti-TPO på 550, noe som heller aldri var blitt sjekket før nå sist her.