Sitat Opprinnelig skrevet av JosieS Vis post
Hei

Jeg har vært gjennom det samme. Det er viktig å ikke vente og se det an. Du burde få henvisning til øyenlege snarest. Greit å få det sjekket tidligst mulig i forløpet. Jeg går jevnlig til kontroll på Øyeavdeligen, Ullevål sykehus. Der samarbeider de tett med endokrinologer fra Aker.

Har du flere spørsmål skal jeg svare etter beste evne

JosieS
Takk for svar! Skal virkelig formidle dette tydelig og klart til legen på mandag (samt endel andre ting) - kanskje dette kan gi meg en liten snarvei inn til behandling? Vi får håpe.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Om øynene også kjennes tørre ut, er det viktig å begynne med kunstige tårer, pluss vaselinsalve beregnet for tørre øyne på natten. Om det vedvarer utover tre måneder, har du rett på å få dette på blå resept.
Takk Vigdis, denne tørreheten kommer og går litt igrunnen. Men når det er tørt er det ikke veldig behagelig! Dette vil vel en øyelege være behjelpelig med?

Det blir forøvrig bare værre, dette trykket bak øynene, og nå synes jeg at øynene har endret seg. Men det kan jo være synsbedrag også, for jeg kjenner dette er ganske så skremmende å oppleve. Men øynene ser hovne ut, som om jeg har sovet i ett de siste to ukene. Og sminke...vel hvor skal jeg plassere øyenskyggen? Så det dropper jeg ja
Jeg er glad jeg endelig skal til legen på mandag, synes denne månenden jeg skulle vente for å ta nye blodprøver har tatt en evighet, og når jeg leser tilbake i dagboken min er det ikke blitt bedre, heller værre. Det vil si, siden jeg er sykemeldt lever jeg jo et rolig liv og jeg sover endel. Så uroen i kroppen har blitt bedre, så lenge jeg ikke gjør noe. Med en gang jeg er sosial, eller leser litt eller gjør noe som helst, øker pulsen og uroen, og jeg blir veldig dårlig igjen.
Dessuten vokser kjertelen, og nå har stemmen min endret seg og blitt grov og hes som om jeg er forkjøla, og slik kjennes det jo også ut i halsen også.