Hei!

Jeg har sekundær stoffskiftesykdom med negativ Anti-TPO.
Jeg startet forsiktig med medisinering i 2005, og gikk over til Armour (senere ERFA) i 2008.
Jeg er sensitiv for medisinen og har veldig langsomme doseøkninger. Levaxin tåler jeg dårlig, og får lett hjertebank og uro. Gikk i 2 år på 60 mg ERFA.

Legen har hele veien fulgt meg opp dårlig, og reagerte ikke på fallende verdier. I 2010 fant jeg ut at t4 hadde falt fra rundt 16 til 10, og t3 fra 4.8 til 4.1. Jeg økte dosen gradvis til120 mg, men over 1/2 år etter var t4 verdiene like lave, mens t3 hadde økt til 4.6.

I oppstart av behandlingen fikk jeg beskjed fra endokrinolog at jeg skulle passe på å holde t4 verdiene oppe, siden de lett kunne bli for lave med Armour. Jeg fant derfor ut at jegvskulle forsøke litt Levaxin igjen. Jeg har nå tatt 12'5 mcg Levaxin siden i sommer. Forsøk på å øke dosen endte som sist med hjertebank, så for øyeblikket tåler jeg ikke mer.

T4 verdien har økt fra 10 til 14 men så oppdaget jeg at ref området var nytt, endret fra 8-20 til 11-23. Korrigert for det har jeg bare en økning på 1.

Det rare er at t3 verdien plutselig begynte å øke etter jeg startet med Levaxin. Den økte fra 4.6 til 5.1. Også her var ref området endret fra 3.5-7.8 til 3.5-6.5. Når jeg korrigerer for det ser jeg at endringen er større en tallverdien skulle tilsi, og har endret seg fra nedre 1/3 til øvre 1/2.

Så kommer endelig spørsmålet mitt.
Hvor uheldig er det egentlig med denne lave t4 verdien? Er det ikke t3 som er viktig for kroppen?
Hvorfor øker t3 når jeg tar Levaxin? Eller kan det være en forsinket økning etter 1 år på 120 mg ERFA?
Noen tips om hva jeg skal gjøre nå? Tror ikke jeg skal ha høyere t3 verdier.

Når det gjelder symptomer, føler jeg meg bedre enn for ett år siden. Fryser ikke så mye, og hovehnet har gått tilbake. Også mindre tørr hud. Men som sagt, litt tendens til hjertebank som ble mye værre da jegvforsøkte å øke Levaxin dosen.

Takknemlig for tanker rudt dette! Det er så mange kunnskapsrike mennesker her på forumet, håper på litt hjelp

Hilsen Bethen
Ps min primære sykdom er ME, har medikament overfølsomhet og sikkert problemer med omdannelsen til t3.