Sitat Opprinnelig skrevet av Bentececilie Vis post
Dr Oftebro har lisens til å skrive ut DHEA!
Hej-hej

Jeg kuttet ut DHEA (har prøvd både krem og kapsler) - gikk over til 7-KETO -
slik som denne velkjente Herremannen:
Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
7-keto lager kroppen av DHEA, det er et DHEA derivat.
Noen år etter at jeg gikk over til Tyroide hormoner spiste jeg et par bokser Yamsrot og en boks av annet fabrikkat
"Ekstrakt av Dioscorea 500mg pr. tablett". Det hadde ingen effekt - jeg merket heller ikke at jeg sluttet med det.
Og det kan være forenlig med at jeg ikke danner 7-keto ?

Jeg er jo fersk på ERFA (siden i sommer) - og har oppdaga at jeg ikke trenger så mye av det som av de jeg brukte før,
men det tok noen måneder før jeg forsto. Fikk et merkelig indre trykk i brystet.
Trykket økte i oppvarmingsfasen før trening, og det likte jeg dårlig !
Jeg satt ned dosen fra 4 til 3Grain for en måned siden og det er blitt mye bedre.
..
Så tenker jeg på at min TSH ble null da jeg i oppstarten av Tyroid hormonbruk passerte 1,75G, og kan fable litt videre :
hva om dårlig DEHA metabolisering til 7-keto kan være en del av årsaken.
Da hjelper det ikke å spise DHEA - bedre å spise metabolitten man trenger

Den store årsaken altså - den som gjør at "noen" av oss må overkjøre vår "stakkars" lege,
å øke dosen utover det denne har sin boklige forankring i - og ordre om fra hornet på veggen ?
Kan det være slik at de som har lav 7-keto må ha mer stoffskiftehormoner i blodet ? For å kompensere liksom ?
Kan det være sånn at TSH vil få en liten tallverdi ved riktig forhold 7-keto/Tyroid ?
Dette er bare er tanker - helt uferdige.............

Jeg har jo sett flere steder at 7k vil bidra i omdanning fra fT4 til fT3.
i Følge mine blodprøver, er det ikke dette jeg trenger. Min fT3 er oppunder 10.
Det jeg trenger, er å øke frigjøringen av T4 - altså å få dannet flere frie T4.
Finner ikke noe om denne effekten "der ute".
Noen som gjør ?