Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Threaded View
-
26-05-10, 18:06 #6
Sv: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og livsstil
For det første er jeg veldig takknemlig for at du deler all din "over-informasjon" Anisa. Kjenner til få som finner så godt frem "mellom trærne i skogen" som du.Kan jeg lokke dig, rexxy69 - til en kort, praktisk brugbar konklussion på denne tråd? Jeg er selv ved at være pt så "over-informeret", at jeg snart ikke kan se skoven for bare træer.
Jeg er ikke så god på korte konklusjoner spesielt ikke innen områder som jeg finner så interessante og spennende. Så kommentaren får heller bli noe lengre.
Jeg har noe tilleggsinformasjon på endel av dine punkter i innlegg 2 og 3 som jeg kommenterer separat. Vitamin E er dog så interessant at jeg holder på å skrive ett stykke jeg legger ut i en egen tråd etterhvert. Essensielle fettsyrer og viktigheten av en velfungerende mage likeså.
I motsettning til hva jeg skriver om ift. balansering av TH1/TH2 beskriver dine innlegg i større grad hvordan man setter denne kunnskap ut i praksis og hvor mange elementer som spiller inn om man skal gjøre endringer som virkelig gjør forskjell.
På slutten enhver artikkel som omtaler så godt som alle kroniske sykdommer kommer gjerne frasen: ”Spis en balansert diett”. Dette er kun trøttende og kjedelig og artiklene følges gjerne av et bilde med meget grovt brød med fettfattig pålegg, et glass appelsinjuice og en grønn salat.
Hvor mange vet hva en balansert diett inneholder, og hva er en balansert diett for de ulike kroniske sykdommene og menneskene? Vi er ikke alle skrudd sammen helt likt.
Det er supert om noen bytter margarin til en type uten transfett og spiser musli i stedet for cornflakes, salat i stedet for burger med fries. Men dette er SMÅ endringer. Får å håndtere de store greiene må det virkelig forandringer til – i kosthold og livsstil. SMÅ endringer vil knapt være en ripe i lakken, og spesielt etter at sykdom og forstyrrelser av TH1/TH2 balansen har inntruffet. Hvilket du beskriver punkt for punkt og viser hvor mange faktorer som er involvert og hvor mange kilder man må søke for å finne årsaker.
Dine punkter er hver og en store tunge felt som hver for seg får oppmeksomhet når det kommer en ny forskningsrapport som sier at noe er bra eller dårlig, og gjerne blir slått opp i de store avisene eller nyhetskanalene. Å sammenstille alle disse elementene inn i dagliglivet er en massiv oppgave bare tilgjengelig for de pasienter som har ressurser og klarer å tilegne seg denne kunnskap og omsette den i praksis. Alternativt være så heldig å ha økonomiske muligheter til å kjøpe ekspertise( i den grad den finnes). Det er forresten ikke kun snakk om å kunne kjøpe ekspertisen til å fortelle hva man skal spise, ta av tilskudd, hvordan mosjonere osv. Pasienten må også ha økonomi til å kjøpe mat, tilskudd og hygieneprodukter av god og rett kvalitet og bytte sine kokekar. Det er ett kostbart prosjekt.
På et punkt skal jeg gi legemiddelindustrien rett når de hevder i sine reklame for medikamenter: ”For enkelte er ikke kostholds- og livsstilsendringer nok”. Majoriteten av pasienter med kroniske eller alvorlige sykdommer vil aldri ved egen hjelp makte å gjøre annet enn å ripe i overflaten.
Når vi hverken i Norge eller Danmark, eller verden for øvrig, har et helsesystem eller politisk vilje/kunnskap som virkelig kan hjelpe pasientene med alle disse aspektene du har listet opp. Kostholds- og livstilsendringer ville for mange vært nok om de kom på blårespet med personlig oppfølging. Om vi hadde hatt leger og politikere som ikke hadde vært så sterkt influert av legemiddelselskapene som slett ikke ønsker folk friske, da tjener de jo ingen penger, ville mange kropper hatt bedre dager.
Dette ble ingen kort kommentar, men heller ett samfunnskritisk tankespinn rundt kostholds- og livstilsendringer fra min side.
Lignende tråder
-
Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 13Siste melding: 09-08-14, 17:12 -
Regulere stoffskiftet kun med kost.
Av Alice i forumet Helbred og kostholdSvar: 20Siste melding: 07-08-13, 10:52 -
Jod i kost?
Av kamp i forumet Helbred og kostholdSvar: 2Siste melding: 05-04-11, 19:02 -
TANKER OM KOST
Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 1Siste melding: 13-09-08, 20:29 -
Den løbske auto-immunitet.
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 7Siste melding: 18-08-07, 22:30

Svar med sitat
Bokmerker