Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Threaded View
-
12-12-09, 12:54 #8
Sv: "U-kendte" årsager til hypothyreose
Om medicinering med dopamin hænger sammen med diagnosen fibromyalgi, ved jeg ikke, nøste. Min personlig mening om det (dog også en del udenlandske lægers grundlag for diagnosepraksis) er, at fibromyalgi er ikke en primær sygdom, men "kun" et syndrom, der udvikles som følge af enten udiagnosticeret eller fejl-/undermedicineret hypothyreose. Du kan læse lidt om det i Lavt stoffskifte og fibromyalgi forummet. På internettet findes der masser at læse om det. Jeg er ked af, at du har fået den diagnose nu, fordi i mange tilfælde, kan det være tegn på, at lægerne vasker deres hænder og opgiver at udrede videre. Jeg mener derimod, at netop fordi du har været medicineret med levodopa i over to år - er der all mulig grund til netop at fortsætte med udredning.
Dit allerførste indlæg her på forummet var i Flovers tråd Tar kroppen varig skade av å gå med for lavt stoffskifte over tid ?, hvor du skrev: "Jeg har ikke lavt nok stoffskifte til å få medisin ennå, så jeg får slite de dagene som er og kose meg når jeg er hyper."
Det er ikke til at sige, hvor længe du (evt.) er gået med snigende udvikling af hypothyreose inden du er blevet sat i behandling med levodopa for Restless Legs Syndrome. Eller om hypothyreose er fremkaldt af levodopas konstante "sabotage" af hypothalamus` forsøg på at regulere kroppens stofskifte. Det er heller ikke til at sige med sikkerhed, om levodopa kan direkte fremkalde hypothyreose, som man f.eks. nu ved, at lithium for maniodepressivitet gør (også påvirker hjernens signalstoffer). Men det er helt sikkert, at levodopa påvirker TSH-sekretionen og vil derved kunne skjule den, enten igangværende, udiagnosticerede hypothyreose eller den begyndende hypothyreose.
Det er heller ikke til at sige, om levodopas effekt på TSH-sekretion (hypothalamus) er permanent, eller om det retter sig op efter at man er ophørt med behandlingen - endsige hvor lang tid efter ophør med levodopa er effekten på TSH-sekretion ophørt. De gider ganske enkelt ikke forske i det, da forskningen er jo hovedsageligt finansieret af medicinalindustrien og når en lægemiddel-gruppe (her levodopa) allerede er i handelen, vil yderligere omkostninger til forskning forringe indtjeningen.
Det bedste en klog læge kan gøre, er at støtte sig til sin egen sund fornuft og ikke tage unødige chancer på patientens vegne.... dvs. med baggrund i præcis de samme kilder f.eks. jeg og andre ikke-læger har læst på - ville jeg (hvis jeg var læge) lade enhver tvivl komme patienten tilgode og blæse stort på THS-tallet (også i dette tilfælde ikke længere til at stole på), og udelukkende behandle patienten ved at lade behandlingen følge symptomerne. Desværre er den slags læger en sjældenhed.
Håber du har fået lidt ud af svaret. Rigtig god bedring til dig, nøste.
----
Nøste? Det ville være nyttigt for dig og andre, når folk her i fremtiden "snakker sammen" om det du har brug for, hvis du kunne poste en præsentation af dig, dvs. den forhistorie, der har ført dig her, til forummet - i Presentasjoner. Jeg var. f.eks. nødt til at prøve at finde ud af lidt om hypothyreose-baggrund for dit spørgsmål. Det ville være en del nemmere, hvis man bare kunne se, i Presentasjoner, hvad er din hypothyreose-forhistorie.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
"U-kendte" årsager til hypothyreose
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte av IGNORERTE årsakerSvar: 7Siste melding: 04-04-12, 01:31 -
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11 -
Hypothyreose selv om tallene er "normale". Noen andre i samme situasjon?
Av Tor i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 23Siste melding: 01-09-08, 22:50 -
Mangel på "forståelse" for hvordan man har det i dårlige perioder med hypothyreose
Av isa1 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 11Siste melding: 30-04-08, 15:05

Svar med sitat

Bokmerker