Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
Hei igjen

Jeg skal forsøke å forklare så godt jeg kan ut fra den begrensede kunnskapen jeg har og så kan Anisa rette meg evnt komme med supplerende info til deg. Hun er ekstremt dyktig på dette. Forhøyet TRAS som du har sannsynliggjør diagnosen Graves som du har fått. Ikke sjelden er også ATPO forhøyet ved denne sykdommen.

Din TSH er supprimert (undertrykt), svært vanlig i måneder etter radioaktiv jodbehandling. Det betyr i praksis at denne verdien ikke kan brukes til noe for øyeblikket i forhold til å si om ditt stoffskifte er forhøyet eller for lavt. Det man da ser på er FT4. Hos deg er denne også nå lav. Vanlige referanseområder er 8-20, 8-22 og du ligger nå på 6. I tillegg er FT3 også nå i det lavere sjikte hos deg. Disse to verdiene samlet sier noe om at du etter radioaktiv jodbehandling mulig ser ut til å måtte belage deg på at din kropp kommer til å være i behov av stoffskiftemedisin. Ved radioaktiv jodbehandling forsøker man å slå ut kjertelen i slik grad at stoffskiftet blir normalt. I mange tilfeller blir det ikke slik, for mye av kjertelen slås ut og man blir avhengig av tilførsel av stoffskiftehormoner livet ut. Hvordan dette utvikler seg etter radioaktiv jodbehandling ses mye i løpet av det første året etter mottatt behandling. I denne perioden bør det tas prøver ofte (ca hver 6 uke).

Du er nå i gang med Levaxin og det er ut i fra prøveresultater tatt den 12.09 helt riktig å sette i gang behandling med dette. Dosen du er satt på er imidlertid veldig lav og jeg er redd dette ikke er nok til å gjøre store utslag i riktig retning mot et normalisert stoffskifte. Det er derfor viktig at du ikke blir gående over lang tid på denne dosen (kan være greit noen uker for å vende kroppen til medisinen, selv om jeg tror det er noe mer vanlig å starte med 50 om du ikke har noe kjent hjerteproblematikk) og at du tar blodprøver hyppig. Dette er beste måten å forhindre at du nå etter å ha tippet over i lavt vil slippe å oppleve massive symptomer på dette. Ta nye blodprøver om noen uker. Om de ikke viser noen klar oppgang i FT4, så er det på tide å øke dosen.

Alat og ALP er prøver som er relatert til lever og begge er normale.
Hei,

Takk for forklaringen.
Jeg begynte med Levaxin den 20.9, tok 25mg i 5 dager og i de siste 5 dagene har jeg tatt 100mg.
også øker jeg etter 4 uker til 150 eller 200 mg. Tar en sjanse på at det er mer korekt, tiden vil vise.

Har aldrig følt meg dårligere enn nå..... så derfor tester jeg doseringen.

Hvilke verdier skal jeg forholde meg til og hva er normal området på disse, er det disse?

FT3 normale ref. verdier 8-22, mine er på 2.3
FT4 normale ref. verdier 8-20, mine er på 6.0
TRAS ?
TSH ?

Ut i fra oppdrevet info., så tror jeg at jeg øker dosen til 150mg per dag, fra og med i dag. Har da noen Inderal Retard (beta blocker), hvis det skal bli for ille.

Fant noe blodanalyser fra i fjor den 17.9.2010, før jodbehandling.
Da gikk jeg på Noe Mercazole (3x15mg), og jeg hadde disse verdiene.

S-T3 fritt 60 (12.0-22.0)
S-T4 fritt 30 (3.1-6.8)
S-TRAS 23.5

Skal sjekke verdiene rett før jeg tok jodbehandlig, men mener det var i samme gaten.

Føler at hele kroppen og syken krasjer....................