Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Threaded View
-
14-09-11, 15:12 #1
Endokrinolog er ikke den beste til å behandle skjoldkjerteltilstander
Denne siden har jeg oversatt litt fritt fra Why an Endocrinologist or Thyroidologist Should Probably Not Be Your Thyroid Doctor by Mary Shomon
Endokrinologer er spesialister som tar videre opplæring i det endokrine system – angivelig også sykdom i skjoldkjertelen.
Men endokrinologer spesialiserer seg primært i diabetesbehandling, og den mer lønnsomme om reproduktiv endokrinologi ("fruktbarhet"). Mens enkelte endokrinologer tilbringer mye tid på å studere eller fokuserer spesifikt på skjoldkjerteldiagnoser og behandling og kaller seg "thyroidologists".
Sannheten er at de fleste stoffskifte pasienter ikke trenger en endokrinolog.
En pasient med sykdom i skjoldkjertelen trenger ikke en diabetes-spesialist til å håndtere sykdommen.
Så, når bør du søke en endokrinolog?
Hvis du har kreft i skjoldkjertelen bør du komme til en endokrinolog - som har mest ekspertise i behandling av kreft i skjoldkjertelen.
Dernest hvis du har akutt Graves 'sykdom, mistenkelige skjoldkjertelknuter eller en struma – bør du komme til en endokrinolog.
Da trenger du en som har spesiell ekspertise i behandling av sykdom i skjoldkjertelen.
Men hvis du har en "vanskelig-å-diagnostisere" skjoldkjertelubalanse;
- autoimmun thyroid sykdom
- subklinisk skjoldkjertelsykdom
- "normal" TSH men en historie og symptomer på sykdom i skjoldkjertelen
- du er allerede blitt diagnostisert og behandlet, men du fortsatt ikke føler seg vel
er likevel ikke endokrinologer flest noe for deg.
Grunnen er at det ofte er mangel på endokrinologer, og at de fleste endokrinologer rett og slett ikke har tid til å gjøre tidkrevende detektivarbeid med pasienter som ikke har ”livstruende skjoldkjertelsykdommer”. Ikke misforstå, for våre skjoldkjertelproblem fortjener seriøs oppmerksomhet og har behov for diagnose og behandling, men hvor mange endokrinologer forstår det?
For å komme til en endokrinolog, venter man gjerne i måneder, og selv da vil konsultasjonen sannsynligvis vare bare noen få minutter.
Noen endokrinologer, gjør det klart at du "sløser med deres tid" hvis du kommer til dem med ”borderline” testresultater eller en "normal " TSH test, men fortsatt har symptomer på lavt stoffskifte. I beste fall får du beskjed om at å holde skjoldkjertelen i balanse krever bare "tre enkle trinn" - testing av TSH, forskrivning levotyroksin slik at pasienten er i "normalområdet" og følge opp med en TSH test hver 6 - til 12 måneder.
Hvis du har kreft i skjoldkjertelen, knuter, struma, eller akutt Graves 'sykdom - finn en god endokrinolog. Ellers vil du mest sannsynlig være best tjent med en lege som er spesialist på hormonelle medisiner, en holistisk lege som arbeider med ”vanskelige-å-diagnostisere-sykdom (som skjoldkjertelen, autoimmun, kronisk utmattelse), en psychopharmacologist (de pleier å være flinke til subtile skjoldkjertelen diagnoser), eller en integrerende lege.Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
Lignende tråder
-
Jeg har igennem mange år haft et TSH-tal på 4-5. Lægerne har ikke villet behandle mig
Av gitteh i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 248Siste melding: 07-09-10, 18:32 -
Sykdommen i 5 år og er ikke bra. Hva gjør endokrinolog og når bør man oppsøke ?
Av hanne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 24-06-09, 22:55 -
Mine beste år liksom.....
Av Caramella i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 10Siste melding: 23-03-08, 22:24 -
Pasienter med TSH under 10 har ikke hypotyreose ( fra en endokrinolog)
Av cathrin i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighetSvar: 22Siste melding: 11-10-07, 16:23 -
Store butikker er ikke alltid det beste
Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 3Siste melding: 17-07-06, 21:37

Svar med sitat

Bokmerker