Så har jeg vært med på TAK Trøtt av Kreft undersøkelsen.

En veldig positiv opplevelse å være med. Etter 20 år med å "klage" til fastleger fikk jeg endelig høre at 1/3 av alle som har blitt behandlet for Hodkins Lymfom får "fatigue".... Tidligere har man trodd seneffektene kom de første årene, mens de nå har funnet ut at seneffektene kommer mer og mer etterhvert.

Det er også litt "kjipt", for jeg håper jo å bli bra av behandling på Heggeli. Men om det er mer i min "tilstand" kanskje jeg ikke kommer tilbake 100%..
Jeg tror dog fremdeles at MYE har med hormoner å gjøre. Men immunforsvaret mitt er nok også på tur, desverre. En mulighet de så på var at immunforsvaret aldri skrur seg av igjen etter kreft/behandling. At kroppen aldri slapper av gir fatigue.

Kanskje dette også vil bli bedre av hormoner i balanse? (Alltid hovne lymfeknuter, klarer ikke bli frisk av halsbetennelse/forkjølelse, er på 3.måneden nå)

Men jeg husker enda hvor bra jeg følte meg de første 2 mnd på Erfa, før binyrene krasjet. Kan jeg få det slik igjen vil jeg har det VIRKELIG GODT!

Snakket også om arbeid med overlegen. Han sa de med fatigue som jobbet fullt, ikke hadde det helt godt. De som derimot jobbet 50-80% var mer tilfredse, og følte de hadde et rikt liv.

Studien vil bli publisert om et par år.

Time will show