Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
I Norge selges Erfa i milligram (mg). Som Kevlin sier finnes den i dosene 30, 60 og 125. Jeg er ikke enig i å bruke betegnelsen grain (og ihvertfall ikke med forkortelsen g, da det egentlig betyr gram, noe som skaper enda mer forvirring).

Jeg går ut i fra at du ønsker å vite hva tablettene inneholder siden du spør etter µ? Erfa thyroid inneholder 38µ T4 og 8-9µ T3. Noen hevder at 60 mg Erfa tilsvarer 100µ levaxin. Det er jeg uenig i. Jeg skal begrunne hvorfor. Hvis man kun har stått på behandling med T4 tidligere, så er det ikke enkelt å "regne om" hvor mye Erfa man trenger. Selv stod jeg på kombinasjonsbehandling med levaxin og liothyronin når jeg startet behandling med Erfa. Jeg valgte derfor å gjøre mitt regnestykke ut i fra antall µ T4 og T3 i tabletten. Dette viste seg å stemme på en prikk når jeg tok blodprøver etter et par måneder på Erfa. Tipset mitt er derfor å regne om T3 delen i Erfa til T4. Det gjør du ved å gange med 5. Regnestykket ser da ut som følger: 38mcg T4 + (8mcg T3x 5)= 78mcg T4.

I praksis betyr mitt regnestykke at 60mg Erfa tilsvarer 78µ levaxin. Det kan være lurt å starte dosen med Erfa litt lavere enn det du brukte av levaxin, fordi Erfa er mer potent og kroppen trenger litt tid til å venne seg til T3 komponenten. TA VARE PÅ BINYRENE oppi det hele i form av B6, C vitaminer, magnesium, ashwaganda og ikke stress.
Lykke til
Tusen takk for bra svar.

Vel, så lenge den selges i mg i Norge, er det kanskje greit og bruke den fortegnelsen i det daglige?

Så vidt jeg har forstått er det prisforskjeller på 30, 60, 125 mg som ikke helt står i forhold til hva tabletten inneholder av virkestoffer. Ergo, hvis legen er med på det, få resept på 125 mg og heller del opp tabletten? Forstått riktig?

Hvis jeg har forstått deg riktig Blondi, så kan man da si at for eksempel 30 mg Erfa thyroid tilsvarer 39 µg Levaxin, og 125 mg Erfa thyroid vil tilsvare 162,5 µg med Levaxin? Vi kan og bør glemme hele "grain" benevnelsen?

Hvis jeg så regner litt, finner jeg ut at 155 mg Erfa thyroid tisvarer 201,9 µg Levaxin.

Mitt spørsmål er altså, skal legen be om fritak og bruke benevnelsen mg i søknaden?

Hva koster en boks på 100 tbl. 125 mg Erfa thyroid i Norge, noen som vet?

Thank U.