Sitat Opprinnelig skrevet av AneMarie Vis post
I 1981 fik jeg på Rigshospitalet en række undersøgelser fordi min puls hele tiden var omkring 180 og mine hænder rystede hele tiden. Bl.a. skulle jeg drikke radioaktivt jod for at se om skjoldbruskkirtlen optog jod (hvilket den gjorde).
Det forstår jeg altså ikke.... Hvorfor skulle de "se om skjoldbruskkirtlen optog jod" når du havde et klokkeklart højt stofskifte (hyperthyreose/Graves) at dømme efter symptomerne? Det lyder mere som om du har fået en radiojodbehandling for at hæmme kirtlens kapacitet til at danne hormoner. "Hvis skjoldbruskkirtlen producerer for meget hormon (højt stofskifte), eller hvis kirtlen er for stor (struma), kan det være nødvendigt at behandle med radioaktivt jod. Radioaktivt jod hæmmer cellerne i skjoldbruskkirtlen, sådan at hormonproduktionen falder og størrelsen mindskes. Virkningen indtræder gradvist i løbet af nogle måneder. De fleste kan nøjes med én behandling, enkelte må have gentaget behandlingen."

Effekt af radiojod er (i de fleste tilfælde) hypothyreose, og denne effekt er ikke reversibel.
Sitat Opprinnelig skrevet av AneMarie Vis post
Er 55 år nu, og tror at jeg har haft skjoldbruskkirtel problemer siden jeg var i 20erne, måske før.
Det tror jeg, du har ret i.

Du har postet tråden i forummet "Hashimoto's". Vil det sige at du har fået konstateret antistoffer (TPO) mod skjoldbruskirtlen?