Første gang jeg fikk vite jeg hadde hypethyrose var i -94. Omtrent samtidig havnet jeg på sykehuset fordi jeg mistet 50 % av synet mitt.
Sykehuset kunne bare konstantere at sidesynet var forsvunnet og at jeg hadde mistet mye av synet.
Jeg fikk tyroxin, og gikk på det ca ett år. En del av synet kom tilbake i den tiden, men sidesynet var forsvunnet for alltid. Etter ett år på tyroxin fikk jeg beskjed om at nå virket skjoldbruskkjertelen min igjen og jeg var frisk fra hypotyrosen og trengte ikke mer medisiner eller kontroller.
I mange år gikk det greitt, men sommeren 2008 fikk jeg mer og mer problemer med å se, jeg ble deppet, eide ikke energi, neglene og håret ble sprøtt og flisete, og oktober 2008 fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått hypotyrose igjen.
Jeg er pr. i dag "meget trangsynt" som øyelegen min sier, jeg sliter også fælt med at det føles som jeg har noen skikkelig fettete briller på meg....ser altså uklart og "flekkete". Bil har jeg ikke kunnet kjøre på over to år. Har vært til utredning både på lokalsykehuset og på Ullevål, men ingen kan si meg hvorfor jeg mister synet.
På mitt spørsmål om det kan være en sammenheng med stoffskiftet, svarer øyelegene blankt nei, men en øyelge mener det kan være noe autoimmunt som fører til at nervetrådene i øyet dør.
Ble overrasket når jeg så at det finnes mange som har problem med øynene av forskjellige grunner. Etter hva øyelegene har sagt til meg så er det ingen sammenheng mellom syn og hypotyrose. Er det noen andre som har opplevd å miste sidesynet i den tiden de har utviklet hypotyrose?
Jeg er selvsagt utrolig nervøs for hvor mye jeg kommer til å miste av synet. Skal inn til Hjelpemiddelsentralen for å få utprøvet diverse hjelpemiddel for å gjøre hverdagen lettere......