Jeg har veldig liten peiling på dette med vitaminer og mineraler altså, og jeg vet ikke om det er bevist dette med jern og betennelse. Men det må uansett være noe i den mineral/vitamin miksen som jeg ikke tåler. Jeg har prøvd to ganger med samme resultat. Finner ikke så mye om det på nettet, men dette skal angivelig være forklaringen:

Betennelse og jern

I flere lærebøker kan man fortsatt lese at jernmangel er årsak til svekket immunforsvar. I de fleste tilfeller er det en feilaktig oppfatning. Det stemmer at jernmangel ofte iakttas i forbindelse med infeksjoner, men det er en følge av organismens automatiske beskyttelsesmekanisme. Jern er en vekstfaktor, et tveegget sverd som kan forverre en betennelse. Bakterier bruker jern til vekst og formering. Ved betennelse flytter derfor organismen jern fra blodet og over til knokler, lymfatisk vev, leveren og milten.

Samtidig fjerner imidlertid denne beskyttelsen fra de blodproduserende systemene. Det spesielle ved situasjonen er at man ved å tilføre jern forverrer både betennelsen og blodmangelen. Denne motsatte virkningen av jerntilskudd ved blodmangel forårsaket av betennelse, får man tydelig demonstrert hos leddgiktpasienter som blir behandlet med store doser jernpiller eller -injeksjoner. Dette fører til en voldsom forverring av leddgikten uten å bedre blodmangelen.

http://www.mamut.net/unihelse/subdet112.htm

Blir spennende å se om noen med litt mer peiling på slikt, vet noe om dette.