Hej Bentececilie

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at du er "hormon-syg". Enten et direkte hormonproblem, eller brist i et eller flere enzymer, der styrer din krops kemi. Jeg tror dog ikke at du er på vej til myxødemkoma, da denne tilstand, simpelt hen ikke er til at misforstå på blodværdier samt ledsages af flere "organ-symptomer" du ikke har beskrevet her...

Jeg har ikke hørt om "akut" myxødema koma, uden at man forinden, måske i årevis har levet med eksempelvis følgende symptomer:
  • træthed,
  • apati,
  • mental svækkelse,
  • depression,
  • kulde intolerance,
  • hæshed,
  • tør hud,
  • vægtøgning,
  • ændringer i menstruationscyklus,
  • forhøjet kolesterol,
  • forstoppelse,
  • brain fog (uld-i-hovedet).

Der findes mange flere symptomer, men disse her er nogle af de mest "Universelle", så hvis du i årevis er gået ubehandlet, med flere af disse symptomer på hypothyreose, kunne diagnosemulighed myxødemkoma komme på tale. Men nok ikke før du kom godt op i alderen.

Hovedsymptomer ved Myxedema Coma er følgende:
  • kropstemperaturen er unormalt lav (hypotermi), helt ned til 26,6 C;
  • svære mentale forandringer, herunder hallucinationer, desorientering, kramper, og i den sidste ende, dyb koma;
  • signifikant hævelse (ødem) over hele kroppen, inkl. hævede øjne og fortykkelse af tungen;
  • udtyndet, tørt hår og tab af de yderste tredjedele af øjenbryn;
  • tydeligt åndedrætsbesvær;
  • væskesamlinger i lungerne og hjertet (pleural effusion og perikardieeffusioner);
  • tydeligt fald i hjertefrekvensen og tydelig svækkelse af hjertets pumpeevne;
  • mave-tarmkanalen ikke fungerer godt nok, endda kan tarme blive helt lammet, hvilket kræver et omgående kirurgisk indgreb;
  • den øgede væske i kroppen vil kunne aflæses i en række af relevante blodprøver, som f.eks. alarmerende lavt natrium osv.

En rigtig god medicinsk oplysning om Myxedema Coma findes her, på MedicineNet.com. På norsk findes også en god beskrivelse i artiklen Endokrinologisk akuttmedisin og en artikel om En kald, uklar og ødematøs 56 år gammel mann, der giver et ganske godt billede af denne afart af sygdommen.

Det er meget heldigt at du skal til Oftebro, da denne læge (tror jeg) kan mistænkes for at også selv at ville vide hvad du fejler... Hvis ikke han kan evt. selv løse gåden, da sender han dig nok videre i systemet, må man håbe.

Men ellers er der brug for en alsidig, multi-endokrinolog med kundskaber omfattende alle kroppens hormoner og de enzymer, der afgør hormonernes positiv eller negativ virkning på vores helbred. I Danmark har vi desværre ingen af den slags endokrinologer...