Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Threaded View
-
03-02-11, 06:15 #1
Myndighetenes kostholdsråd
Jeg skjønner at myndighetenes "nye" kostholdsråd er beregnet på friske mennesker og ikke oss som er syke:
Helsedirektoratet
Nettmøte Aftenposten
Men det jeg ikke skjønner er at de fortsetter i samme sporet som før! Ser de virkelig ikke hvorfor folk blir tyngre og tyngre? Ser de ikke hvorfor såkalte "livstilssykdommer" øker? Tror de at alle tjukke folk virkelig spiser så voldsomt mye? Vel, noen gjør det, men slett ikke alle!
Ser ikke myndighetene hva et magert kosthold gjør med folk? Vi spiser magrere enn noensinne, og er samtidig feitere enn noensinne.
Jeg tror fokuset deres er helt feil. Det er en fettfobi i begge ender av skalaen. Jeg tror ikke det er mindre fett som skal til for å få ned vekta, men mer.
Jeg tror heller ikke myndighetenes anbefaling med daglig inntak av frukt og bær er sunt for oss. Tenk bare på før i tida, man trenger kanskje ikke gå lengre tilbake enn 50-100 år eller så, - hadde de da tilgang på frisk frukt hver eneste dag i butikkene, året rundt? Nei.
Om vinteren hadde de vel i beste fall noen vinterepler på lager, og kanskje noe av det de syltet og saftet sommeren og høsten før. Men hadde de tilgang på fersk ananas, ferske appelsiner, bananer, kiwi, pærer og all den andre søte frukten vi kan få tak i nærmest døgnet rundt nå? Jeg tror ikke det.
Jeg har alltid vært glad i frukt og spist mye av det, hver dag. De er først det siste halvåret at jeg har redusert fruktspisingen til et minimum. Jeg spiser kun et eple en gang i mellom, det er ikke hver dag heller. Sammen med lavkarbokosthold som innebærer økt inntak av fett og proteiner og minst mulig karbohydrater, samt at lettprodukter er så å si bannlyst i mitt kosthold nå, peker vekta endelig nedover og har gjort det siden september i fjor.
Som nevnt vet jeg at myndighetenes kostholdsråd er ment for friske folk og ment for å forebygge livstilssykdommer. Men jeg lurer på - er det virkelig slik at de forebygger livstilssykdommer med slike råd? Jeg har jo fulgt et slikt kosthold i alle år, og bare blitt tjukkere og tjukkere. Jeg tror ikke de unngår at folk legger på seg og blir syke av f.eks. diabetes, så lenge de fortsetter å komme med slike kostholdsråd.
Jeg la inn denne tråden forleden:
Den store fettfiaskoen
Jeg mener at disse videosnuttene tar opp viktige spørsmål.
Dessuten tror jeg ernæringsekspertisen tar feil når de tror at menneskers ernæringsbehov er likt over alt i verden. Det har vært populært med såkalt "middelhavskost" her nord. Men jeg tror ikke det er sunt for oss. Jeg tror at vi som bor der det er kaldt og lite sol, har andre energibehov enn mennesker som bor i varmere strøk. Kan godt hende jeg er fullstendig på viddene her nå, men det er noen tanker jeg har gjort meg i det siste.
Hva mener dere andre her?Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
Lignende tråder
-
kostholdsråd ved høyt stoffskifte
Av kamp i forumet Helbred og kostholdSvar: 3Siste melding: 17-12-10, 20:29 -
Linker om kostholdsråd for stoffskifte og jod
Av brits i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 16-04-06, 13:57

Svar med sitat

Bokmerker