Jeg har sittet og lest på forskningskrapportene kort referert på http://iodine4health.com/body/thyroi..._hormones.htmv (under de ulike forskernes navn i venstre marg - spesielt: Goglia, Moreno). Hver rapport er linket til en lengre versjon også.

Der kommer det fram mye om de to t2-metabolittenes(?) virkning i kroppen.

1) Det virker som at t2 også senker TSH, men i mye mindre grad enn t3. T2 tas i tillegg ikke så lett opp i cellene som t3.
2) Det virker som at t2 er sterkt forbundet med fettforbrenning i cellene(aktivt i mitokondriene) og det å beholde muskelmassen. (T3 virker mest lokalt i leveren)
3) Det virker som det er en tett sammenheng mellom utskilling av veksthormon og t2.

Sånn som jeg tenker må da balansen mellom disse hormonene avgjøre hvordan vi føler oss. Noen har problemer med konverteringen t4->t3... man kan glatt tenke seg at det også kan være problemer med t3->t2 eller t2->t1...

Jeg vet ikke riktig hvor jeg vil hen med dette annet enn å få fram at man skal være varsom med å tro at t3, t4 og tsh forteller mer enn en liten del av bildet. Ikke bare i forhold til det å tenke på samspillet i kroppen generel, men også når man fortelles at tilførsel av t4 "vil fikse biffen"...

Selv er jeg på jakt etter noe som kan stoppe vekta mi... 12kg på 12 måneder... Og selv om jeg har fått en stadig økende dose av t4 så ser jeg at ft3 faller..

(En annen studie der sier at også t1 er aktivt i fht senking av blodtrykk, hete og puls - kort sagt t2 virker "motsatt" av t3.)