Fra Dr. Sofie Hexeberg: Frisk med lavkarbo:

Årsaker til fedme side 33:
....... En vanlig årsak til overvekt og fedme er ulike syntetiske legemidler. Eksempler på slike er kortison og medikamneter som brukes mot epilepsi og psykiske lidelser. det er ikke helt klarlagt hvordan disse legemidlene virker når det gjelder fedme, men etter min erfaring klarer pasienter som bruker legemidler mot epilepsi og psykiske lidelser, å redusere vekten på et strengt lavkarbokosthold.

Mange har opplevd at de går opp 20-30 kilo på kort tid når de bruker kortisontabletter. Det er fordi kortisonet øker blodsukkeret ved å brte ned proteiner. Dermed øker insulinnivået, noe som stimulerer fettlagringen og hemmer fettforbrenningen. Vektreduksjon under pågående kortisonbehandling går derfor gjerne saktere enn ellers.

Kortisol side 207:
.....Hvis du er stresset er du mer utsatt for infeksjoner enn når du er psykisk avslappet, fordi det økte kortisolnivået hemme rimmunforsvaret. Ved kronisk stress får man et kronisk forhøyet kortisolnivå som fører til at man får økt fett på magen og i nakken, og noen får mer kroppshår. dette skjer fordi kortisol bryter ned kroppsprotein, inkludert bindevev, og omdanner det til glykose. På grunn av nedbrytningen av protein kan høyt kortisolnivå føre til strekkmerker, selv hos menn. Sitat slutt

Dette at man legger på seg, gjelder det også ved lave kortisolverdier? Kortison gis jo ved mange forskjellige lidelser. Jeg ville kanskje tenke meg en vektøkning på 20-30 kilo dersom kortisolet var på normalnivå og du fikk kortison? Jeg har jo økt midjemålet mitt dette året jeg har brukt kortison, men vekta er ikke høyere enn før jeg startet på thyroid. Uansett er det jo gledelig at et strengt lavkarbokosthold kan gjøre underverker!

Hva tenker dere andre om dette?