Ikke la legen fortelle deg at du er hyper, spesielt ikke hvis vedkommende har unnlatt å stille deg spørsmål om symptomene dine og bare ser på TSH. Du er ikke hyper når TSH er 1, 0,5, 0, 0,25 eller 0,01. Du er hyper/overdosert når du har symptomer som rask puls, diare, angst, søvnløshet, stadig rastløshet - osv. Du trenger ikke legen til å fortelle deg at du er hyper, det finner du utmerket godt ut av selv.

Det mangler referanseverdier på prøvene dine (prøvesvarene varierer fra lab til lab, og må tolkes ut fra de andre målingene har), men jeg tør si at T3 og T4 neppe er for høyt. Da er det bare TSH på 0,11 de har latt seg skremme av. Hvis de hadde fulgt med bedre i timen så hadde de visst at en nyere britisk undersøkelse (ca. 16 500 pasienter med hypotyreose) viser at TSH godt kan være så lav som 0,04 uten at det gjør noe. De lærde vil antakelig fortsette å strides om det er usunt å gå lavere på TSH, men uansett -

Ta de tablettene du trenger for å fungere. 112µg er en dose jeg vil kalle nokså gjennomsnittlig, den er ikke det minste høy. Du kan øke til 100 i fire uker først, og så legger du på til 112,5. Det er standard framgangsmåte for opptrapping.

Det er ikke rart at du blir utbrent om du forsøker å studere med for lavt stoffskifte. Det må du helst være frisk for å klare. På hypo er det som å svømme oppstrøms. Tro meg, jeg har opplevd det selv.

PS: Jeg kan ikke fortelle deg om du er utbrent eller "bare" hypo. Spis minst 112,5µg i tre måneder, så finner du det ut.