Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
Hei, Kamp! Jeg må si at jeg slutter aldri å forundre meg over legestanden! Når man ser at fT4 på kort tid går fra 13, via 9, ned til 7 og 5 - og en endokrinolog da påstår at du ikke har hypothyreose! Ja, hva sier man til sånt?? Det er jo langt under referanseverdiene.

Jeg var også innom Lommelegen her en dag, og så på noen spørsmål og svar der, om stoffskiftet. Endokrinolog Geir Hølleland fikk et spørsmål fra en som hadde TSH på 0,26 og en fT4 på 13,8 - som slettes ikke følte seg bra. Svaret var dette: "....viser et stoffskifte som er på grensen til å være for høyt." ??????? For han er det da tydeligvis KUN referanseverdier som gjelder! Ikke symptomer og sykdomsfølelse hos pasienten.

Den skjelvingen du kjenner på kan godt være fordi du er noe overdosert på Lio. Jeg opplevde slike skjelvinger etter ca. 2 uker etter oppstart, enda jeg tok bare 10 mcg. Noen tåler mye mer, mens andre igjen er følsomme for Lio og må ta det pent og rolig.

Du stilte et spørsmål om stoffskiftet kan forandre seg av seg selv. Det kan selvfølgelig gå litt opp og ned med hormonverdiene, selv uten noen slags behandling, det har både jeg og andre opplevd. Jeg var en gang på et foredrag av Helge Oftebro, og han sa at det kan skifte mellom gode perioder og dårlige perioder.

Det kan jo være så mangt som spiller inn i kroppsfunksjonene. Egentlig er vi jo bare noen vandrende kjemikaliefabrikker, så det er klart at ting kan komme i ulage av og til. Håper bare at du snart finner en lege som forstår litt av hva som foregår i stoffskifteprosessene!
Endo legen forklarte det slik:

Når jeg tilføre T3 lager hypofysen (?) mindre TSH og da også mindre T4. Så får han var det helt logisk siden T3 er normal.

Etter at jeg begynte å ta 20mcg lio på formiddagen har jeg opplevd hjertebank på kveldene.
Av en eller annen grunn har jeg glemt å legge lio i dosetten nå i helga så jeg har ikke tatt den siden fredag kl 9.