Problemet med metformin er at det ikke er en nem løsning. Der er forholdsvis mange bivirkninger ved at benytte medicinen, og derfor forstår jeg godt at nogle læger tøver med at træde til metforminen før alt andet er udlukket.

Hvis du har papir på din diagnose som er stillet på et sikkert fagligt grundlag, og du efter en snak med din læge på klinikken, ikke får mulighed for at prøve metforminen af, så bør du jo kunne gå til en anden læge. Dette anbefales kun såfremt at du virkelig ikke kommer nogen vegne med din egen læge.

Problemet med PCO blodprøven er følgende:
Insulinresistens som følge af PCO er en antagelsesdiagnose. Hvis du virkelig skal vide om dit insulin er funktionelt eller ej, skal du måles med en oral glukose belastningstest. Hvis du har PCO, så har du PCO.

Jeg selv har fået lavet PCO udgaven, men tror nu stadig at jeg har insulinresistens. Da jeg faldt i testosteronniveau efter et p-pillestop, så er den diagnose udlukket. At jeg så lige var indlagt i fredags og lægerne talte om at det nok var gynækologiske undersøgelser der skal til, det kan jeg så kun håbe når min egen læge.

Hvis du skal have stillet en diagnose på insulinresistens, så skal dit insulin niveau måles, og det er sgu ikke lige noget de gør meget i i DK.