Så hvordan skal man forstå denne artikkelen:

http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html:

Sitat:
Jod er et tveegget sverd for oss med Hashimotos. Vi trenger litt jod så lenge skjoldkjertelen fremdeles produserer hormoner - men hvis vi får for mye kan vi bli dårlige av det. Jod brukes nemlig ingen andre steder i kroppen enn i skjoldkjertelen, til produksjon av tyroksin. Dersom du vet at egenproduksjonen din har opphørt, kan du like gjerne styre helt unna jod. Dersom du har en restproduksjon, kan du vurdere å bruke et kosttilskudd som inneholder litt jod - men husk at vi har ganske mange jodkilder i det norske kostholdet (fisk og annen sjømat, for eksempel), så for de fleste av oss er det unødvendig.

Fastlegen min har også sagt at jeg skal unngå mat
Jeg ser ingen motsetning mellom sitatet ditt og det jeg forsøker å si?
1) Har man restfunksjon trenger man jod (og igjen - på verdensbasis så er jodmangel, ikke hashimoto's den største årsaken til skoldbruskkjertelsvikt. Disse trenger jod ved påvist jodmangel da det KAN reversere sykdommen.)
2) Har man hashimoto's levner de aller fleste leger oss intet håp om restfunksjon etter at sykdommen har stabillisert seg -> intet behov for jod...

Jeg ser ikke motsetningen mellom det du siterer og det jeg skriver? For meg står det nesten det samme der - og ingenting som er i motsetning.

Det som avgjør er om hashimotos er påvist, eller om det er indikasjoner på at en annen form for kjertelsvikt ligger til grunn. Her i Norge er hashimoto's som regel atrofisk så om man har et struma er jodmangel vel verdt å undersøke. I "verste fall" kan det å tilføre jod ved en jodmangel gjøre pasienten frisk ...

Rådet mitt om å sjekke for jodmangel er basert på at Inemor har nevnt voksende struma (vanligere uten hashimoto's enn med) og at det så langt ikke er noen positiv antistoffprøve i tråden. Dette gjør at jeg mener at jodmangel bør vurderes.

Man kan like gjerne snu det på hodet - er det et jodmangel-struma så vil man bare bli sykere av å avstå fra jod... derfor er tanken min at det er greit å undersøke både det og hashimoto's... gjennom både en jodprøve og en antistoffprøve.