Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Tråd: Legenden om Juleroserne
Threaded View
-
23-12-10, 06:12 #1
Legenden om Juleroserne
Jeg sidder her en tidlig morgen - Lille Juleaftensdag - med et hæfte fra 1987 udgivet af en vinhandel i Aalborg, vinhandleren Sigurd Müller har sendt til sine kunder i julegave. 23 år efter holder jeg hæftet i hånden og ser på billedet af julerose malet i akvarel i blide pastelfarver og en overskrift: Legenden om Juleroserne af Selma Lagerlöf.
Det er en gammel legende fra Nord Sverige fortalt af Selma Lagerlöf, og beretningen om skoven, der blev forvandlet til en prydhave hver julenat, blev ”overleveret” til Abbed Hans af en simpel røverkone med en masse røverunger i skørterne for menneskealdre siden.
Om "Abbed Hans" eller "simpel røverkone" er mere end fiktive skikkelser, er ikke til at vide, men at Julerosen findes og at den blomstrer fra december til marts (?) er ikke nogen fiktion. Det gør den og den gør det uanset frostgraderne og uanset at den er begravet dybt i sneen. En rigtig vikingeplante, der lader sig ikke hindre af noget, når der skal blomstres.
God jul og godt nytår
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Svar med sitat

Bokmerker