Sitat Opprinnelig skrevet av annis Vis post
Ja! Nå har jeg vært hos legen og mast om den hersens døgnurin prøven og fikk til svar at de antageligvis har sluttet med dette i forhold til jod!!! Men han skulle sjekke det for meg.
Sikke nogen sludder (hvis det skulle passe)! Hvordan ellers skulle man måle om man har jodmangel, jod nok eller overskud af jod i kroppen??

"På verdensbasis er jodmangel meget utbredt. Tall fra WHO 1994 viser at så mange som 1500 millioner mennesker lever i områder med endemisk jodmangel. Det svarer til 30% av jordens befolkning. Jodmangel er særlig utbredt i Asia, Sør-Amerika og Afrika. Også i Europa er jodmangel vanlig, særlig i de sydeuropeiske landene. I 1992 var det bare 6 europeiske land hvor det ikke var endemisk jodmangel - Østerrike, Sveits, Island, Sverige, Finland og Norge. Ifølge WHO er jodbehovet minimum 150 μg/døgn (1,2 μmol/døgn) hos voksne, omtrent 200 μg/døgn (1,6 μmol/døgn) hos gravide og 290 μg/døgn (2,3 μmol/døgn) hos ammende. Kliniske forsøk tyder på at det optimale inntaket for voksne er høyere, antakelig 200-300 μg/døgn (1,6-2,4 μmol/døgn). For å undersøke om det foreligger jodmangel er det best å måle jodutskillelsen i urinen." (Mere: Døgnurin - Jod, Unilabs.no)

Da jeg sa at jeg kan hende ikke får nok jod pga at fluoren nuller den ut, sa han at da vil man få falskt resultat i døgnurin-prøven. Ikke vet jeg hva han mente med det.
Hvis du ikke har cuttet fluor ud (tandpasta m.v.) så GØR DET! Men ellers insister på at få den prøve foretaget... synes jeg.

er det noen her som har prøvd thyroid throu som også kalles T18? Kan man få det inn i landet?Kanskje et emne for en ny tråd?
Det hjælper altså at bruge søgningen på forummet.... https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=4904

Og nu kalder Øresundsbroen og ha` en fin weekend