Jeg er lige kommet hjem, efter at have lyttet til DR P1 programmet Sundhed på P1 mens jeg kørte hjem fra jobbet. Programmet var langt fra slut da jeg omsider maste mig gennem sneen og ind ind i parkeringsbåsen hvor jeg bor. Men jeg stod ikke ud af bilen. Jeg blev siddende fordi jeg helst ikke ville gå glip af noget. Emnet i dag var meget interessant, særlig for mig og særlig for os alle.... mener jeg. Det var så absolut værd at sidde i efterhånden hundekold bil, klapre med tænderne og lytte til omtalen af bogen "Fra det yderste" under interviewet med bogens forfatter - Lars Heslet.

Omtalen på Danmarks Radio hjemmeside handler bl.a. om at "Empati og menneskelighed er en mangelvare på de danske hospitaler, siger overlæge Lars Heslet." (...) "Patienter, der bliver modtaget af en venlig læge på hospitalet, bliver hurtigere raske end patienter, hvor en mere neutral læge har stået for behandlingen. Og selve behandlingen spiller en mindre rolle for helbredelsen end lægens venlighed. Det viser bare ét af de forsøg, som læge Lars Heslet kan referere til, når han argumenterer for den menneskelige læge." Og "- Det er misforstået, at lægen skal have professionel distance til patienterne, mener Lars Heslet. - Jeg er fortaler for forskning og videnskab, men mange tror, at det står i modsætningsforhold til at have følelser og leve sig ind i patienternes situation. Det gør det ikke."

Lars Heslet (f. 1943). Cand.polyt. i kemi fra DTU i 1966. Læge i 1973 og dr.med. i 1982. Professor på Odense Universitet 1988-90, herefter ansat som klinikchef på Rigshospitalets tværfaglie Intensiv Terapi Afdeling indtil 2005, hvor Lars Heslet fortsatte som seniorforsker. Han har været forfatter til en række sundhedsfaglige bøger, samt været forfatter og medforfatter til en række videnskabelige publikationer og lærebøger. (Kilde: Fagboginfo.dk)

Interviewet kan lyttes til her (hvis man har de nødvendige plugins på sin maskine). Bogen "Fra det yderste" har jeg bestilt hos Williamdam. Når jeg har læst den - opdaterer jeg gerne tråden med flere detaljer, men allerede nu må jeg tilstå, at jeg har en fin "mavefornemmelse" om at pengene er godt givet ud og at flere fastlæger ville have godt af at læse bogen med respekt og ligeledes - lære af den med respekt for både forfatteren og... os, patienterne.

Fra det yderste - Lægen mellem Faust og empati
Af Lars Heslet

Sprog: Dansk
Sideantal: 240
Indbinding: Indbundet
Forlag: Bogværket
Udgivet: 12-11-2010
Udgave: 1
Originalsprog: Dansk
ISBN-10: 8792420141
ISBN-13: 9788792420145
DK5: 61

Forlagets beskrivelse: "Fra det yderste skildrer" livet ved sygesengen, hvor katastrofen truer, og personalet gør det yderste for at udvirke mirakler. Herude på det yderste næs, hvor liv og død kæmper, hvor ingen standardprocedurer findes, slår lægevidenskabens rationelle metoder ikke til. Her må lægen atter indtræde i sin rolle som medmenneske, og lægekunsten må gå hånd i hånd med lægevidenskaben. Bogen giver med sin omfattende videnskabelige dokumentation argumenter for et nyt og mere omfattende lægeligt paradigme, end dagens numeriske medicin."

Vi ses