Jeg trodde også jeg hadde lupus. Jeg har vært til revmatisk utredning fordi jeg fikk plutselige leddplager som ikke hadde vært der før tidlig i fjor høst. For sikkerhets skyld har jeg også et utslett i ansiktet. Så da har lest masse om det. Ansiktsutslettet som du beskriver som typisk for lupus (sommefugl utslettet) er slett ikke slik hos de fleste. Noen har et klassisk ansiktsutslett, men faktisk ikke flertallet. Kortison vil forverre et lupusutslett, så det vil du ha merket hvis du fikk kortison til å smøre utslettet du har bak ørene. Lupus betyr som n'Finn sier ulv og har fått dette navnet delvis pga at utslettet ser ut som et ulvebitt, men det er nok også slik at dette stammer fra ulvefamilien (hunder). Fastlegen min fortalte meg at mange som har lupus har hund med samme diagnose.

Jeg fikk enkelt lupus "utelukket" (100% sikkert er det jo ikke) ved å ta en hudbiopsi av ansiktsutslettet. Diagnosen jeg fikk var rosacea. Så min foreløpige konklusjon er at alle andre symptomer jeg har som likner lupus "bare" er hypothyreose.