Sitat Opprinnelig skrevet av Siljenta Vis post
Sååå, nå har jeg vært hos legen å fått prøveresultatene mine.. Å jeg vet like lite som jeg gjorde før jeg fikk dem.. om ikke mindre :P Noen som kan hjelpe meg litt med å forstå dem?

S-Vitamin 2...(står ikke hele greia, men tror det er B12): 214
S-TSH: 16,18
S-FT4: 10,2

(tatt for en uke siden)
Din b12 kunne godt være høyere, ja. Lav b12 er blant annet forbundet med depresjon. Du kan spørre om sprøyter for å få den raskt opp eller starte med tilskudd.

Fint forresten om du skriver inn referanseområdene på de ulike tallene, de varierer nemlig litt fra lab til lab.

Ellers sier den høye TSHen at kroppen din absolutt mener at kjertelen din burde produsere mye mer hormoner enn det den klarer. (En normal TSH ligger sånn ca fra 0,3 til 2,5-3. Som medisinert bør den ligge under 1, men sett i sammenheng med fT4. )

Din fT4 er lav (dette er ett av de to hormonene kjertelen skulle ha produsert). Og dette er altså en av årsakene til den høye TSHen. Ellers synes jeg at dette er et meget mangelfullt blodpanel når du ikke har vært behandlet på lenge... fT3 og anti-tpo burde ha vært tatt og antakelig også rT3 + T3 (total T3)... for å få et mer helhetlig bilde av situasjonen.

Det eneste du vet nå er det du visste - at du er undermedisinert.