Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Tråd: Ribose

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Ribose

Dr Lam anbefaler ribose ved binyreproblematikk

Ribose, (3R,4S,5R)-5-(Hydroksymetyl)tetrahydrofuran-2,3,4-triol, er en monosakkarid, (pentose), som er en viktig byggesten i RNA-molekylene. Videre inngår den i ATP, NADH og flere andre molekyler som er viktige i metabolismen.
    Wikipedia Norge

Research to learn if ribose could be used as a drug

Experiments with humans have been done to see if D-ribose can reduce fatigue in fibromyalgia (FM) and chronic fatigue syndrome (CFS). A 2006 uncontrolled pilot study suggested that D-ribose (5 g three times a day) may be effective in the treatment of FM and CFS.[5] The authors reported that 66% of the 41 participants noted the supplement as being helpful and in improving energy, sleep, mental clarity, pain intensity, and well-being. However, due to the lack of a control group, further study is required to rule out a placebo effect.

A single doctor experimented with D-ribose with a single patient who had myoadenylate deaminase deficiency, or MADD, a metabolic disorder affecting the skeletal muscles. MADD is a genetic disease present in 1-2% of those with European descent. Its symptoms include muscle pain, exercise intolerance and fatigue, treated using ribose. The patient's doctor gave him ribose over two years, and published the results in 1986
    Ribose is marketed in the USA as a dietary supplement. Under US law, it is illegal to market dietary supplements as being safe and effective to treat a disease or condition.
    D-ribose is marketed as a supplement for bodybuilders. Experiments have been done to see if ribose actually does anything. Some studies have found no evidence that there is a benefit, while others have found increased endurance, recovery and muscle output in healthy individuals.[citation needed]. As a supplement, ribose is often referred to as Corvalen, a brand name under which it was popularized.
    Ribose is also marketed as a stress relief ingredient.
    Les mer på Wikipedia
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Ribose

Studien kan finnes på Pubmed:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17109576
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Har akkurat fått beskjed fra dr.Lams kontor om å begynne på Ribose og Collagen fordi jeg begynner å bli mere fysisk aktiv igjen. Er bedre, men vanskelig å si akkurat hvorfor Merker iallefall ingen bivirkninger av Ribosen. Jeg bruker Doctor`s best, D-Ribose (gode rewievs). (For de som ikke vet har jeg slitne binyrer).

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Mulig man skal kaste pengene bort på noe annet enn ribose.
    Vitenskapelig interesse i de potensielle fordelene av ribosetilskudd eskalerte raskt etter en rekke studier utført på begynnelsen av 1990 som indikerte at supplerende ribose bedret hjertefunksjon og energimetabolisme hos pasienter med kronisk hjertesykdom, og dermed betydelig forbedre sin livskvalitet
    (Nucl Med 32:193-200,1991,The Lancet 29; 340:507-510,1992,Ann Nutr Metab 35:297-302,1992)

Men når forskerne studerte effekten av ribosetilskudd på andre tilstander som involverer forstyrrelser av energimetabolisme, var resultatene mindre imponerende.
    Om man graver litt dypere er kanskje ikke alt så rosenrødt som det høres ut hos kostholdsleverandørene.

Alt som ender på "ose" er sukker. Det er også ribose - sukkermolekylet i RNA. Men i motsetning til disse andre sukker, er ribose syntetisert i kroppen fra glukose ved hjelp av en prosess som kalles "oksidativ fosforylering ", hvor en annen kritisk viktig komponent, kall det gjerne enzym eller molekyl NAD(H) genereres. Kort forklart hogger enzymer ut et molekyl av karbondioksid (CO2) fra en seks-karbon glukosering for å generere ribose og NAD(H), og dette forklarer hvorfor ribose er en fem-karbon (sukker). Når ribose har blitt dannet, kan det være resirkulert tilbake til glukose eller innlemmes i andre større molekyler som bruker ribose som byggeklosser. Dette er RNA, som lager og oversette genetisk informasjon ved celledeling, og, selvfølgelig, ATP, hvis jobb er å fungere som det universelle energimolekylet i kroppen.

Selv om ribose er en integrert del av ATP molekylet, er det viktig å forstå at det er fosfatgrupper av ATP som lagrer og donerer energi til arbeidende muskler, særlig er det bindingen mellom enden og midten av fosfatet som brytes for å løsne energi, når ATP er brutt ned til ADP (adenosindifosfat) og fosfat. Den andre enden av molekylet (adenosin delen) består av to byggeklosser sammen (adenin og ribose) og fungerer kun som et internt rammeverk klar til handling.

Kroppen danner all den ribose den trenger i DNA/RNA selv fra glucose. Det er en av de primære oppgavene i kroppen og den stopper nær sagt alt annet den kan stoppe for å få nok ribose til å gjennomføre celledeling, og det er stor uenighet om syntetisk fremstilt ribose i det hele tatt kan utnyttes i denne prosessen.

Dessverre tror jeg dette er markedsføringen som lover gull -drevet av profittjag uten rot i virkeligheten. Det er svært lite bevis som støtter disse påstandene. Faktisk, når man vurderer de nyeste kliniske studier på ribosetilskudd hos mennesker uten hjerteproblemer er det nesten full enighet om at det gir få, om noen, betydelige fordeler i praksis.

Men om noen av dere som forsøker merker radikal bedring vil jeg gjerne høre mer om det!

H:-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Så flott å ha deg her rexxy69!

Jeg har ikke kjøpt det, bare leste at Dr. Lam anbeffalte det. Jeg la merke til at det er en type sukker, ja. Da skal je gi alle fall ikke bruke penger på dette.

Takk igjen, det er så fint å ha et saklig og kunnskapsrikt fagmenneske her!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn