Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    4

Standard Alvorlig allergi som bare blir verre og verre.

Hei jeg er allergisk mot så å si alt av frukt, grønnsaker, korn, nøtter, frø og krydder. Kort fortalt kan jeg omtrent bare spise fisk, kjøtt, egg samt drikke melk. Dette er tungt og vanskelig for meg da jeg ofte blir svært syk og har gått ned mye i vekt, men verst av alt er det at jeg bare blir allergisk mot mer og mer og mer i lynraskt tempo. Det jeg spiser i dag kan jeg godt være alvorlig allergisk mot i neste uke! For så fort går det, jeg er redd for hvordan dette skal ende.

Noen som har noen tips til hva jeg bør spise /ikke spise for å bedre eller stoppe utviklinger der jeg bare blir verre og verre? Hva mener dere jeg burde gjøre?

Jeg har merket meg at flere kan veldig mye om mangt og håper noen her kan hjelpe meg.

Jeg setter veldig stor pris på alle kommentarer og forslag
    Alvorlig allergi som bare blir verre og verre.
    Det er altfor mange som bruker altfor mye tid til å være akkurat passe.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Alvorlig allergi som bare blir verre og verre.

Velkommen Hild Adelen

Jeg har et forslag (for at begynde et sted): der er masser at læse om, ikke mindst autoimmunitet (som allergier er jo en form af) i forummet Hos rexxy69. Jeg er sikker på, at du vil have gavn af at nærlæse flere af rexxy69s tråde og hendes anbefalinger af andre kilder. Dermed kommer du tættere på flere svar på dine spørgsmål. Læs, tænk over det du læser, og så spørg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    4

Standard Sv: Alvorlig allergi som bare blir verre og verre.

Å så hyggelig og bli ønsket velkommen

Jeg har alt lest flere av innleggene til rexxy69s mange ganger.
    Bestemte meg for å bli medlem da jeg flere ganger kom inn på denne siden når jeg søkte opp ulike forskningsresultater og informasjon.

Synes tema om autoimmune sykdommer og det motsatte er veldig interessant.
    Kommer til å følge rådet ditt.

Om jeg kjenner meg selv rett så kommer jeg nok til å stille forferdelig mange spørsmål etter hvert. Er ikke noe god i engelsk så blir fort litt hejlpesløs

Jeg lurer på om dere/de som er på stoffskifte forumet synes det er usaklig med mange spørsmål om annet en stoffskifte? -Det er jo ikke akkurat stoffskifte jeg kommer til å skrive mest om selv om det også er et spennende tema…

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Stoffskiftet er jo stort da, og deltagende i nesten alle prosesser på en eller annen måte.
    Har det releavans til stoffskiftet tror jeg det vekker interesse uansett hva det er.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hei Hild!

Du er ikke alene om å ha problemer med allergi her, så jeg vil opmuntre deg til å skrive i vei, still spørsmål
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

én ting iallfall - få målt d-vitaminet ditt og om det ikke er "over midten" så bør du ta tilskudd. D-vitamin virker regulerende på immunforsvaret, mener en del. Og allergi er jo et immunforsvar som går litt bananas...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    4

Standard Sv: Overskudd av kalsium - for lite magnesium

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Ved å spise mer kjøtt, fisk og sjømat, grønne vekster, nøtter og frø på bekostning av sukker, melk og korn vil forholdet bli bedre. Melk har 9 ganger så mye kalsium som magnesium, Norvegiaost hele 32 ganger mer.
    H:-)
    Ja du traff blink når du nevnte Norvegia ost for det er vel nettopp slik ost jeg har spist veldig mye av i det siste.

Nå har jo jeg blitt allergisk mot veldig mye og da har det endt med at jeg har måttet spise veldig ensidig, samt så har det ført til at jeg har begynt og drikke melk, virkelig store mengder melk samt iskrem og yughurt og ja som nevnt en del ost også. Så her er det virkelig det det går i utene at det er mulig å gjøre så mye med det.

Burde jeg ta mye mer magnesium enn andre da?

Er det annet jeg da burde være obs på?

Burde jeg ta samme mengde magnesium hver dag eller bør jeg vurdere det etter hvor mye/hva jeg har spist, -for det varier veldig på mengde jeg spiser, noen dager er jeg ikke i form eller har veldig lite matlyst da jeg ikke liker maten jeg skal spise/drikke.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Hild Adelen Vis post
    Ja du traff blink når du nevnte Norvegia ost for det er vel nettopp slik ost jeg har spist veldig mye av i det siste.

Nå har jo jeg blitt allergisk mot veldig mye og da har det endt med at jeg har måttet spise veldig ensidig, samt så har det ført til at jeg har begynt og drikke melk, virkelig store mengder melk samt iskrem og yughurt og ja som nevnt en del ost også. Så her er det virkelig det det går i utene at det er mulig å gjøre så mye med det.

Burde jeg ta mye mer magnesium enn andre da?

Er det annet jeg da burde være obs på?

Burde jeg ta samme mengde magnesium hver dag eller bør jeg vurdere det etter hvor mye/hva jeg har spist, -for det varier veldig på mengde jeg spiser, noen dager er jeg ikke i form eller har veldig lite matlyst da jeg ikke liker maten jeg skal spise/drikke.
    Hei..

For det første - hva er blitt allergisk mot veldig mye? Mulig du har skrevet om det andre steder på forumet - men da har jeg ikke lest det.
    Det er så mye som kalles allergi, når man ikke går inn for å finne årsaken. Ikke mulig å gjøre noe med det? Å bare tåle melkeprodukter? I beste fall kan det kanskje kalles symptombehandling.
    Hvordan arter det seg? Kløe, utslett eller? ER det bekreftet intoleranser eller allergier ved hjelp av blod/avføringsprøver?

Om du fortsetter som nå vil du jo bare utvikle ennå større ubalanser og bli i enda dårliger form - ikke bare forholdet melleom kalsium og magnesium som går åt skogen. Det er jo en masse ting kroppen din trenger du ikke får i deg på den dietten der. Hvem er det som har funnet på at du bare skal drikke melk/spise melkeprodukter?

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Hei..

For det første - hva er blitt allergisk mot veldig mye? Mulig du har skrevet om det andre steder på forumet - men da har jeg ikke lest det.
    Det er så mye som kalles allergi, når man ikke går inn for å finne årsaken. Ikke mulig å gjøre noe med det? Å bare tåle melkeprodukter? I beste fall kan det kanskje kalles symptombehandling.
    Hvordan arter det seg? Kløe, utslett eller? ER det bekreftet intoleranser eller allergier ved hjelp av blod/avføringsprøver?

Om du fortsetter som nå vil du jo bare utvikle ennå større ubalanser og bli i enda dårliger form - ikke bare forholdet melleom kalsium og magnesium som går åt skogen. Det er jo en masse ting kroppen din trenger du ikke får i deg på den dietten der. Hvem er det som har funnet på at du bare skal drikke melk/spise melkeprodukter?

Å nei jeg spiser ikke bare melkeprodukter, men det blir veldig mye melkeprodukter i forhold til andre ting jeg spiser og ikke kan spise. Jeg har ikke skrevet så mange innlegg hvis du leser mitt første står det mer.

Jeg hovner opp i munn og svelg om jeg spiser ting jeg ikke tåler. Jeg blir også veldig dårlig og får blodtrykksfall kan få hjerterytme forstyrelser og kramper om jeg spiser noe jeg ikke tåler. Det er ikke all mat jeg hovner opp like mye opp av i halsen. Om jeg prøver og spise eple for eksempel hovner jeg opp med en gang, må spytte ut skynde meg og drikke vann eller noe fordi det klør og gjør så vondt. Det er ikke like ubehaglig og spise grov brød men det klør veldig det gjør jo det og så blir jeg som nevnet veldig dårlig etterpå.

Jeg har ikke fått noe særlig hjelp av legene jeg har vært hos. Noen har faktisk blitt sinte da jeg i følge dem ser så sund og frisk ut og derfor så er jeg så sund og sprek.

Nå går jeg fast til spesialist som jeg ikke liker. Han sier bare ”ja men du er jo egentlig ikke syk du skal jo bare unngå det du ikke tåler”. Tenk så lett kan det sies. Strevde veldig lenge med å få bli henvist til allergi spesialist og nå ser det ut som jeg må begynne å streve med å få komme annen spesialist, en som ønsket og hjelpe meg og var litt interessert ville vært fint.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Hild Adelen Vis post
    Å nei jeg spiser ikke bare melkeprodukter, men det blir veldig mye melkeprodukter i forhold til andre ting jeg spiser og ikke kan spise. Jeg har ikke skrevet så mange innlegg hvis du leser mitt første står det mer.
    Så det rett etter jeg skrev og hadde vel egentlig de samme spørsmålene

Jeg hovner opp i munn og svelg om jeg spiser ting jeg ikke tåler. Jeg blir også veldig dårlig og får blodtrykksfall kan få hjerterytme forstyrelser og kramper om jeg spiser noe jeg ikke tåler. Det er ikke all mat jeg hovner opp like mye opp av i halsen. Om jeg prøver og spise eple for eksempel hovner jeg opp med en gang, må spytte ut skynde meg og drikke vann eller noe fordi det klør og gjør så vondt. Det er ikke like ubehaglig og spise grov brød men det klør veldig det gjør jo det og så blir jeg som nevnet veldig dårlig etterpå.
    Hmm... hovne opp og klø er jo oftere allergi enn intoleranser. Er det av karakter du må innlegges for? (ikke får puste - halsen tetter seg f.eks?)
    Om du skal forsøke å finne årsaken her tror jeg du må gå systematisk til verks. Sett opp en liste over alt (ALT) du spiser og hvilken reaksjon du får slik at det er mulig å se noe mønster. Sett også opp alt du kan spise uten reaksjon. Grader reaksjonen fra 1 - mild til 3 - ille f.eks. Hold deg til ren mat og få matvarer og ingen ferdigmat på en gang en periode slik at du kan identifisere reaksjonen.

Jeg har ikke fått noe særlig hjelp av legene jeg har vært hos. Noen har faktisk blitt sinte da jeg i følge dem ser så sund og frisk ut og derfor så er jeg så sund og sprek.

Nå går jeg fast til spesialist som jeg ikke liker. Han sier bare ”ja men du er jo egentlig ikke syk du skal jo bare unngå det du ikke tåler”. Tenk så lett kan det sies. Strevde veldig lenge med å få bli henvist til allergi spesialist og nå ser det ut som jeg må begynne å streve med å få komme annen spesialist, en som ønsket og hjelpe meg og var litt interessert ville vært fint.
    Interesserte leger er alles drøm, men ikke alltid så lett å finne.Sitter egentlig mest igjen med flere spørsmål som f.eks.
    Hvor lenge har dette stått på?
    Kommet gradvis?
    Uvanelig om en allergispesialist ikke tar matvareallergitester - er ikke det gjort? Hva har fastlege/spesialist gjort?
    Har du tatt noen blodprøver du kunne postet i det hele tatt?
    Har du andre fysiske/psykiske problemstillinger i tillegg?
    Hvordan bor du? (annen forurensning?)
    Er du flink til å vaske alt av frukt/grønnsaker før du spiser det? skrelle av alt som har vært utsatt fro kjemikalier?
    Nøtter er jo kjente allergener og veldig mange kropper som ikke liker - og disse er vanskelig å hlde seg helt borte fra. Får du samme reaksjon om ting innehlder spor av nøtter?
    +++++

"Jeg blir også veldig dårlig og får blodtrykksfall kan få hjerterytme forstyrelser og kramper om jeg spiser noe jeg ikke tåler."
    Er du helt symptomfri om du holder deg til de matvarene du vet du kan spise?
    Alt dette du nevner her kan jo ha årsaker i at mineralbalansen i kroppen din er ute av balanse, og jeg mener jo at for mye kalsium ikke er bra. Siden du inntar så mye kalsiumholdig mat kan du sikkert ta et tilskudd av magnesium for å balansere det. Men synes du skal få tatt blodprøver og målt først.
    Overload av kalsium kan føre til umåtelig mange problemer men har liten tro på at dette bare skyldes for mye kalsium ift. magnesium for da ville du antagelig ikke bare hatt dette i forbindelse med inntak av mat du ikke tåler om jeg har forstått deg rett.

Mange spørsmål - få svar. Vanskelig å si noe mer men kanskje det kan sette deg på sporet av noe.
    Lykke til - så får du bare spørre og svare på det du ønsker selv

h

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. PMS - Verre av hypotyreose?
    Av Carro i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 6
    Siste melding: 08-02-10, 14:16
  2. Verre ved mensen!?
    Av Evamol i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-04-08, 20:25
  3. Blir noen av dere verre i urolig vær??
    Av Kirsten i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 29-09-05, 10:56
  4. Verre av levaxin ?
    Av Feiga i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 2
    Siste melding: 09-06-05, 10:07

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn