Viser søkeresultater 131 til 140 av 249
-
01-11-07, 21:57 #131
Jeg synes en økning på 200µg er for mye. Man skal ikke ha for travelt.
Når man nærmer seg en antatt vedlikeholdsdose er det helt sikkert for meget. Så risikerer man jo å skyte over målet.
Nora's anbefaling høres rimelig ut, og man skal ha dosen så lenge så man er sikker på at den neste økning ikke blir for stor.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-11-07, 23:08 #132
Hej Gitte,
Kan du poste dine tal over en periode? Man kan bedre se forskellen, når man sammenligner med tal og velbefindende.
-
02-11-07, 08:43 #133
Hej
Hej alle
og tak for jeres tilbagemeldinger, de har hjulpet meget.
Jo det kunne tyde på at 200 mikrogram var en for voldsom dosisøgelse og at det har været for hårdt for binyrerne. Men hvad gør jeg så nu? Har gået på 200 ekstra mikrogram i 2 måneder nu og det vil vel også stresse kroppen hvis jeg begynder at sænke dosis nu? og blodprøverne er jo fine?
Til Nora : Desværre kan jeg ikke sige et tidspunkt hvor jeg har haft det rigtigt godt, fik prøver målt i foråret hvor jeg synes jeg havde det bedre og da var TSH under 0.5
Til Ninus : Jo du har helt ret, det ville være fint at poste resultaterne fra tidligere også. Hvordan gør man? Jeg kan godt se at min T4 er lav, men jeg tør ikke sætte dosis op som jeg har det lige p.t.
TAK TAK igen alle
Mvh. Gitte
-
04-11-07, 00:30 #134
Re: Hej
Hej Gitte,
Opprinnelig skrevet av gitteh
Man skriver dem bare
Hvis du mener, hvordan man får skrevet dem ind forneden i signaturen, så trykker du øverst på siden på "profil". Når din profil er kommet frem, kan du skrive dine testresultater under "signatur". Husk at gemme nederst i profilen. Desværre kan der ikke stå så meget i signaturen, så du må udvælge, hvad du vil have med af resultater.
Du kan også sætte et billede ind i profilen ved at give den webadresse, som billedet har på nettet.
Jeg håber, at du får det bedre snart
-
23-11-07, 16:51 #135
Faste før Synachtentest o-Cortisol-måling?
Hej
Jeg skal have lavet en synachten-test på tirsdag. Er det vigtigt at faste inden? Det er lidt forskelligt hvad der anbefales.
Jeg vil prøve ikke at stresse inden undersøgelsen!
Jeg synes referenceintervallet for Cortisol fra 100-700 (tror jeg ca. det er) er temmelig bred. Jeg havde 270 kl. 11.00 om morgenen ved sidste måling, og det synes lægen var helt fint. Burde det ikke være højest om morgenen
Lige nu er jeg ved at måle urin i 3 døgn for at se hvordan Cortisol-udskillelsen er. Det er utroligt så meget jeg tisser! Er det mon normalt at tisse 2,5 - 3 liter på et døgn?? Jeg har været nødt til at hente flere dunke på hospitalet!!
Men altså.. Er der mon nogen der ved om det er vigtigt at faste inden Cortisol bliver målt?
Hej fra Gitte fra Danmark
-
23-11-07, 17:49 #136
Sist jeg tok blodprøver var cortisol på 648 (ref.omr. 138-690) om morgenen, fastende.
Jeg tok en mengde prøver da, og fikk på forhånd beskjed om at jeg skulle møte om morgenen, fastende.
-
23-11-07, 18:41 #137
Jeg møtte fastende om morgenen og tok min synachtentest på hormonlaben på Aker sykehus. Hvor nødvendig fasten er vet jeg ikke.
Man festet en IV på håndbaken og så fikk jeg .25ml syntetisk ACTH inn der og senere tok man prøver til bestemte tider i IV-en.
Denne testen finner ut hvor mye cortilsol øker med og hvilket straksforløp det har.
Det har ingen ting med vanlige cortisolprøver å gjøre og normalområdet som brukes her er da heller ikke det samme.
Forut for denne testen bør det være foretatt en døgnurinprøve og en spyttprøve som finner ut noe om døgnvariasjonen.
Tidligere - og det henger igjen - tok man blodprøve av kortisol om morgenen og senere samme kveld. Dette er imidlertid totalverdiser man måler, og ikke de mer presise frie verdier som i urin og spytt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-11-07, 19:32 #138
Hei Gitte,
Ser ut som om du har fått i gang masse nå! Det er jo kjempebra, så får man vite litt mer sikkert..
Du behøver ikke å møte fastende til synachten-testen. Det er heller ikke nødvendig å fast før du måler cortisol verken i serum eller spytt.
Jeg hadde samme problemet med dunkene. Jeg klarte å fylle opp 2 stk og tisset dermed 3,5 liter. Fikk beskjed av legen å måle hvor mye jeg drakk også. Det viste seg at jeg drakk godt over 4 liter, så det stod i stil.
Den målingen du har av kortisol kl 11:00 er nok verdiløs, siden kortisol varierer så veldig i løpet av dagen. Det er nettopp derfor denne skal måles kl. 8:00. Selv hadde jeg 240 kl 8:00, noe som min lege også mente var normalt, men når kveldsverdiene var omtrent det samme ble det straks tatt flere prøver. Kortisol nivåene i kroppen skal falle langt ned mot null fra ca 11:00 - 01:00
Lykke til med prøvene!
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
23-11-07, 20:14 #139
Det fins to typer synacten -tester, en med stor dose og en med lav dose, vet ikke hvilken de bruker. De på forumene sier at den men mye klarer å vekke en død hest.....he he. (de mener at den vil gjøre at cortisol vil stige såpass mye at man faller innefor normalen uansett) men du får se hva som skjer....
Hørte om en unge som fikk lavere målinger etter synacten-innsprøytningen , men der kom sikkert av at ungen var veldig stresset før.
Men de ser i prinsippet på hva utgangspunktet var , og med hvor mye cortisolnivået steg.
Skal de egentlig se om du har cushing, addison, eller LOCAH eller hydroxylase-17b- feil eller hva?
Det fins noe informasjon om testen på nettet, sikkert også på norsk. Noen som har noen linker?
Hos meg så rekker cortisol mye lenger etter at jeg gikk over til glutenfritt. Før det hadde jeg mye vondt i binyrene fordi kroppen krevde mer cortisol. (ved sykdom trenger man dobbelt så mye eller tre ganger så mye cortisol som vanlig)
-
23-11-07, 20:18 #140
Hej
Hej Nora
Jeg ved ikke helt præcist hvad jeg bliver tjekket for, men lægerne prøver at hjælpe mig, da jeg er fortsat er sløj, selvom stofskifteprøverne er "fine"... :(
Jeg har fundet information om synachten-testen, og jeg har også prøvet det før. Tænkte bare på, om svarerne kunne blive anderledes, hvis man fastede/ikke-fastede...
Tak igen...
Mvh. Gitte
Lignende tråder
-
Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 1Siste melding: 09-10-10, 18:40 -
Medicinalindustrien har hjernevasket lægerne
Av Anisa i forumet D-vitaminSvar: 0Siste melding: 19-11-09, 12:32 -
Svingende tal igennem årene (langt)
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 01-03-07, 11:01 -
Det er lett å… behandle hypotyrose
Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 5Siste melding: 27-06-06, 19:59 -
Hvor tid begynner man å behandle hypo i andre land?
Av Tor i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighetSvar: 4Siste melding: 20-06-06, 18:53
Svar med sitat

Bokmerker