Viser søkeresultater 101 til 110 av 249
-
28-06-07, 18:53 #101
Hej Gitte!
Umiddelbart siger min erfaring at en hvilepuls på 60 kan være tegn på lavt stofskifte.
For kort tid siden have jeg for højt stofskifte - hvilepuls på 90 og hjertebanken.
Jeg har også prøvet at skulle trappe ud af min medicin fordi jeg skulle have en jodbehandling. der havde jeg en hvilepuls på 60 og hjertebanken, men hjertet slog langsomt.
Måske er symptomerne du har som n'finn siger - at du skal vænne dig til en ny dosis.
MVH lene
-
28-06-07, 21:31 #102
Måling av hvilepuls bør - som temperaturmålinger - foretas om morgenen like etter at du våkner.
På den tiden er hvilepulsen - og temperaturen - påvirket av basalstoffskiftet som driver (les fyrer) kroppen om natten. Thyroxinen vi spiser slipper oxygen til cellene og dette skaper varme.
Og det er jo denne aktivitet vi ønsker å få vite noe om.
Senere på dagen er både hjerte og temperatur påvirket av aktivitet, fordøyelse og tankevirksomhet. (for dem som måtte ha igjen noe av det)
Jeg bruker en Polar pulsklokke som jeg kan overføre resultatene av til Pc-en. Og det har jeg gjort i mange år - hver dag.
Programmet tegner opp en graf og jeg noterer også dosen og kan direkte se sammenhengen mellom dose og hvilepuls.
Og det er en sammenheng, men hvilepulsen er også avhengig av treningsstatus og mye annet.
Det jeg kan se, er at pulsen stiger etter en doseøkning, for så å falle igjen etter 2-4 uker.
Jeg er likevel ikke klar for en ny doseøkning før lenge etter det - så jeg får ikke så mye ut av det, men litt teknisk er det jo.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-07-07, 10:10 #103
Lavt T3
Hej
Jeg har netop fået svar på mine seneste blodprøver, og der blev jeg overrasket over at se at T3 er faldet fra 2,07 til 1,61 (1,10-2,50). Det er lavere end det var da jeg kom i behandling.
Jeg har i perioden ikke følt mig godt tilpas - med mere hovedpine og hjertebanken, kan det mon være derfor?
Hvilken betydning har T3 ? Er det ikke T4 som er mere interessant at følge? T4 lå fint på 129 (ref. værdi 60-140). Jeg synes at kunne huske, at T3 er uinteressant hvis bare den ligger midt i referenceintervallet.
Kan nogen hjælpe?
Skal T3 ligge øverst i ref. intervallet ligesom T4 eller? og hvis ja, hvordan kan man så få den højere op?
TAK
og sommerhilsner
fra Gitte i Danmark
-
25-07-07, 13:42 #104
Gitte,
Vet ikke om du har fått svar, men her er den korte versjonen.
T4 og FT4 er lageret. Kroppen kan ikke bruke dette direkte, men må lage det om til FT3, som er det aktive hormonet. Så FT3 er det viktige hormonet.
Grunnen til at man måler T4 og FT4 er nokk at kroppen som regel (men ikke altid) klarer å omdanne T4 til T3 uten større problemer. Samtidig er det vist nokk slik at FT3 er det siste til å bli lavt når stoffskifte blir lavt. Først synker TSH, siden T4 og FT4 og til slutt T3 og FT3.
Med andre ord: Selv om T4 og FT4 er normal, så hjelper det lite hvis FT3 er lavt og da bør man få tilskud av T3. Eller finne ut hvorfor man ikke omdanner (F)T4 til (F)T3.
-
28-08-07, 15:32 #105
Stofskiftetal efter influensa
Hej
Er det normalt at en influensa kan påvirke stofskiftet meget?
Jeg har netop fået svar på stofskifteblodprøver og de ser meget anderledes ud. Ugen forinden havde jeg haft influensa- en rigtig slem maveinfektion. TSH er steget til 2.41 (fra 0.48) og T3 89 (60-140) og T4 1,60 (1,10-2,50)
Min læge synes at prøverne lå lavt, så han har sat mig op fra 700 mikrogram Eltroxin (Levaxin) til 900 mikrogram ugentligt. Men nu ved jeg jo ikke om det er for meget, hvis det er en naturlig reaktion at tallene ser lidt anderledes ud efter en influensa?. Er der nogen her der kan hjælpe?
Med tak og venlig hilsen
Gitte fra Dk
-
28-08-07, 17:35 #106
Der er jo ikke mitt i influensa-sesongen Gitte.
Når stoffskiftet er for lavt har man større smitterisiko. Jeg syns det er fornuftig av din lege å sette doseringen opp. 900 er kun i underkant av en gjennomsnittsdosering som pleier å være i området 125-175/dag eller 875-1225uke.
Det er jo også en kjent problemstilling at lavt stoffskifte utløser Rhinitt.
Ellers vil jeg jo fremheve at av alle influensamedisiner som ikke virker, er Cognac dog den beste.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-08-07, 19:10 #107
Nora har skrevet her et eller annet sted at f3 går ned ved sykdom, som f.eks influensa. Det er for at kroppen skal ta det med ro når den er syk, med lav f3 blir man jo slapp, og oppfører seg deretter.
Ellers er jo influensa-følelse et hypo-symptom; jeg plages stadig med det.
Og når man har denne følelsen er det kanskje fordi verdiene da er lavere enn de pleier ?
n'Finn; når en har sluttet å tåle selv små mengder alkohol; hva skal en bruke som medisin da ? Hypo'n virker som den rene antabus på meg, må være veldig forsiktig, formen blir mye dårligere av selv små mengder alkohol
-
30-08-07, 16:05 #108
Jeg kjenner meg igjen i det å måtte øke tyroksindosen etter en influensa. Jeg har økt dosen varig hver gang jeg har vært syk. Ikke så mye, kanskje med 25-50 mcg pr uke.
Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men hvis du bruker en lav dose, er det mulig at litt av kjertelen fremdeles virker, men blir svekket mer etter sykdom.
-
03-09-07, 16:30 #109
Hej reven
Hej Reven
Når du har øget dosis lidt efter en influensa, sætter du den så ned igen et stykke tid efter?
Jeg håber snart på bedring, jeg er SÃ… træt og har "brain-fog"i ekstrem grad, kan slet ikke tænke på jobbet (eller herhjemme). Kvalmen er også slem i disse dage, kaffe har jeg SLET ikke lyst til!!
Jeg håber snart at tallene bedrer sig, men er også lidt nervøs for at blive overdoseret når jeg nu har sat dosis op.
Jeg håber ikke jeg skal igennem det her hver gang jeg har været syg, altså at være helt elendig i flere uger bagefter.... :o(
Med venlig hilsen
Gitte
-
03-09-07, 21:35 #110
Nei, jeg har ikke redusert dosen igjen.
For min del tror jeg det har med at jeg har gått på en lav dose og økt etter hvert. De største økningene har vært i forbindelse med infeksjoner. Har også justert meg litt oppover utenom, men da veldig lite.
Utover å øke dosen har det tatt lang tid før jeg har fått hentet meg inn igjen etter infeksjonene. Har jobbet redusert i flere uker etterpå.
Slapp av, ikke stress, hvil deg MYE og ta tiden til hjelp!!!
Lignende tråder
-
Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 1Siste melding: 09-10-10, 18:40 -
Medicinalindustrien har hjernevasket lægerne
Av Anisa i forumet D-vitaminSvar: 0Siste melding: 19-11-09, 12:32 -
Svingende tal igennem årene (langt)
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 01-03-07, 11:01 -
Det er lett å… behandle hypotyrose
Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 5Siste melding: 27-06-06, 19:59 -
Hvor tid begynner man å behandle hypo i andre land?
Av Tor i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighetSvar: 4Siste melding: 20-06-06, 18:53
Svar med sitat

Bokmerker