Side 8 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 249
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei!
    En puls på rundt 70 er egentlig normal.
    Jeg fikk en puld på 82 en gang jeg tok større dose.
    Andre kan komme opp i 10-120 ved overdosering, og det er ikke anbefalt med en puls på 100.
    Husker ikke om 80 er for høyt heller.
    Men 70 er da helt normal.
    Jeg vet dog om en som hadde en normal lavere puls og hun hadde en puls på 50 som hyper...så det avhenger jo av hva det er normalt som frisk.
    Og hjertet lider under hypothyreose, men nå må det arbeide noe hardere siden hele metabolismen har økt.
    Hjertet har nok blitt litt sløvt når du var hypo.
    Det vil bli litt sterkere på riktig mengde thyroxin.
    Kanskje det er det som foregår nå, det trener for å bli sterkere?

Men, du kan prøve dolokalk eller kalk og magnesium, men flere har rapportert om hjertebank og de har tatt det op på forumene og lavt ferritin går igjen hos dem som har hjertebank.
    Hva tror du selv?
    Ferritin har du vel fått målt?

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Lavt ferritin

Hej
    Hvad betyder det hvis man har lavt ferritin?
    Jeg er lidt overrasket, da jeg ellers havde fået at vide at min blodprocent var normal (8,1), men nu har jeg fået målt ferritin og den er nede på 12! (normalværdi >15).
    Er der nogen der ved noget om det? Kan det hænge sammen stofskiftet?
    Jeg skal først til lægen i april, men var det mon en god idé at begynde at spise jernpiller nu?
    Måske det lave ferritin kan være grunden til den massive træthed og hjertebanken?

Jeg synes jeg har bemærket at min hjertebank er værst om eftermiddagen når det er ved at være et døgn siden sidste Eltroxin-pille, måske det er når kroppen er ved at trænge til mere?
    Ja når bare det ikke er skadeligt med den hjertebanken...

Til Anne Ma : ja det går meget bedre med kvalmen, faktisk har jeg haft lyst til kaffe og det er rigtigt længe siden jeg har haft det.
    Jeg synes dog stadig at jeg har noget kvalme om formiddagen, men generelt har jeg fået de bedre. Jeg føler mig heller ikke så sløj/syg - og jeg håber virkeligt at det fortsætter. Jeg håber jo ikke at det lige pludselig går tilbage igen, men ved dog godt at det vist kan gå op og ned her i indkøringsfasen.
    Mit største problem lige p.t. er om jeg tør melde mig rask. Min chef siger at han først vil se mig når jeg er helt rask, og som jeg har det ligenu føler jeg mig klar, men jeg ved jo ikke hvordan det ser ud om nogle uger.
    Tusind tak for jeres tilbagemeldinger....
    Hej fra Gitte

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Det er jernlageret som er slunkent. Så det er nok en god ide og begynne med jerntabletter ja.

madonna Gjest

Standard

Jeg også har så lavt ferritin, MEN jeg har høyt transferrin og kan dermed ikke starte med jerntabletter. Alltid viktig å sjekke med lege først.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Hei gitteh
    Jeg har også bra verdier på blodprosent, men lave verdier på ferritin. Fra mai 04 til januar 07 gikk jeg ned fra 56 til 22. Jeg visste ikke at det var viktig å ha ferritin på et høyere nivå før jeg kom inn i dette forumet. Det blir hevdet her at etter våre målinger skal vi ha en ferritin på over 70. Vet ikke hva det vil si etter deres mål. Lavt ferritin stresser binyrene.
    Dessuten er jern viktig i konverteringen fra T4 til T3. Mangler på kortisol, jern, sink, kobber og selen kan forhindre konvertering.

Jeg leste fra en link jeg fant her inne (jeg har ikke klart å finne den igjen, men skal lete videre ) at kobberverdiene er viktig når det gjelder ferritin. Lav ferritin kan være tegn på lavt etter høyt kobberinnhold. Da vil tilskudd av jern bare gjøre vondt verre.

Jeg skal som sagt se om jeg kan finne igjen linken jeg nevnte over og da legge den inn her på denne tråden.

Hilsen Lie

Her kommer den: http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=6039

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Lavt ferritin - nye blodprøvesvar

Hej
    Jeg har netop fået kopi af de seneste blodprøver og kan se at ferritin er faldet. Ligger nu kun på 8 (10-120) og Transferrin 43 (24-41), Hemoglobin 7,7 (7,4-9,6)og Jern 12 (11-31).
    Ja det er jo ret lavt og jeg er begyndt på jernpiller. Min læge anbefalede mig jernpiller, selvom Transferrin er højt, der er vel ikke andet at gøre?
    Det lyder interessant det med kobberindholdet, hvordan finder man ud af værdierne for kobber? hvad hedder det i blodprøverne?
    Jeg har mange symptomer og tænker nu på om det mon egentlig altid har skyldtes det lave ferritin - eller om det skyldes stofskiftet? Men som jeg læser det her, kan tingene følges ad - altså lavt stofskifte medfører som regel også lavt jernindhold? Eller?
    Er der andre der har samme problem? og hvis ja, hvor hurtigt hjælper det at få jernpiller?
    Mange venlige hilsner
    Gitte

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg har slitt med lavt ferritin i lang, lang tid, og det hjalp ikke med store doser jerntilskudd. Ikke en gang jerninjeksjoner hjalp. Så ble jeg tipset om dette med kobber, og resonnerte meg fram til at jeg antakelig hadde for lite kobber i kroppen. Jeg har nemlig gått med en (skjult) infeksjon i kjeven i ti år - pluss at jeg har tatt store doser vitamin C og sink i forbindelse med tannbehandling og detox på Munro-Hallklinikken. Alt dette er faktorer som kan føre til for lavt kobber

Jeg prøvde meg forsiktig fram med kobbertilskudd (jeg kunne jo hatt for høyt kobber også) - og etter kort tid forsvant de verste symptomene mine på jernmangel. Jeg fikk ikke rhagader (smertefulle sprekker) i munnvikene lenger, og formen steg atskillige hakk. I dag fikk jeg vite de siste ferritinverdiene mine, og til tross for at jeg ikke har tatt jerntilskudd på flere måneder var jeg nå oppe i 70!

Det finnes dessverre ingen pålitelige målemetoder for kobber i kroppen - derfor er man nødt til å prøve seg fram på egenhånd.

Her kan du lese mer om kobber:

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/copper/

Blant annet står det:

One of the most common clinical signs of copper deficiency is an anemia that is unresponsive to iron therapy but corrected by copper supplementation. The anemia is thought to result from defective iron mobilization due to decreased ceruloplasmin activity. Copper deficiency may also result in abnormally low numbers of white blood cells known as neutrophils (neutropenia), a condition that may be accompanied by increased susceptibility to infection.
    Min oversettelse: Et av de mest vanlige kliniske tegnene på kobbermangel er en anemi som ikke responderer på jernterapi, men som retter seg ved tilskudd av kobber. Man tror at anemien kommer av manglende jernmobilisering på grunn av redusert ceruloplasminaktivitet. Kobbermangel kan også føre til unormalt lavt antall av en type hvite blodceller som kalles neutrofiler (neutropenia), en tilstand som kan ledsages av økt mottakelighet for infeksjoner.

Dersom dine ferritinnivåer ikke bedres raskt når du begynner med jerntilskudd, vil jeg råde deg til å se nærmere på dette med kobber.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Tak kris!

Hej
    Jeg skal have målt blodprøver igen midt i april, og hvis jernindholdet ikke er steget på det tidspunkt vil jeg måske prøve med kobber.
    Kan man købe det som almindeligt kosttilskud?
    Jeg har ikke haft infektioner, men jeg har endometriose som vist nok betegnes som en "kronisk imflammatorisk tilstand" - så måske alligevel..
    Tak for dit svar Kris.
    Jeg er nu sat på 6 jerntabletter - det er lidt svært, da man jo ikke må tage dem samtidigt med Eltroxin og ikke må tage dem sammen med mad, ja det er lidt svært at finde et godt tidspunkt på døgnet!! ;O)
    Dejligt for dig at du har fundet svaret på dit jernproblem...
    Kunne du mærke tydelig bedring da dit jernindhold kom op? Jeg går jo og venter på at det sker for mig!!
    Min læge siger at man først vil få symptomer af lavt ferritin hvis også blodprocenten samtidigt er for lav (min er 7,7), men jeg er vææældig træt, men ved jo ikke om det skyldes stofskiftet (eller endometriosen)...

Tak for hjælpen!
    Her i Danmark har vi ferie og sol og dejligt vejr..
    God påske til alle!!...
    Mange hilsner
    Gitte

baremei Gjest

Standard

Du vet at man må ha c-vitamin også for at kroppen skal klare å ta opp jern?
    Ta dem med juice og/eller c-vitamintabletter/pulver.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Slem hovedpine!

Hej
    De sidste 4 dage har jeg haft en slem hovedpine. Min puls er lav (54) og så fryser jeg (temeratur kun 36.2 om oftenen).
    Kan det være symptomer på overdosering?
    Jeg får 75 mikrogram Eltroxin (=Levaxin) dagligt og min læge har netop rådet mig til at tage 100 mikrogram dagligt - da jeg synes at jeg har fået det værre efter at have haft det godt i nogle uger.
    Jeg har fået taget blodprøver idag, og er spændt på hvad tallene viser.
    Men en slem hovedpine / (migræneagtig) - hvad kan det være tegn på?
    Jeg skal lige sige, at jeg også har forhøjet Prolactin og lavt ferritin (8), som jeg nu får jernpiller for, begge dele kan jo give hovedpine, men det er jo som sagt kun de sidste 4 dage hovedpinen har været rigtigt slem.
    Har nogen været i samme situation, og er der evt. nogen der har nogle gode råd?
    Mvh.Gitte
    P.S.: Oveni hovedpinen er trætheden også ekstra massiv i disse dage.....

Side 8 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste

Lignende tråder

1. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-10, 18:40
  2. Medicinalindustrien har hjernevasket lægerne
    Av Anisa i forumet D-vitamin
    Svar: 0
    Siste melding: 19-11-09, 12:32
  3. Svingende tal igennem årene (langt)
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-07, 11:01
  4. Det er lett å… behandle hypotyrose
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 27-06-06, 19:59
  5. Hvor tid begynner man å behandle hypo i andre land?
    Av Tor i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 4
    Siste melding: 20-06-06, 18:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn