Side 5 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 58
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Mulig hypo for meg?

Hei Lasse.
    Jo, jeg sier at jeg syns det er for svak progressjon i dosetilpassingen. Framgang ja, men det går for sakte.
    De anbefalinger jeg har sett, går på at dette bør skje så hurtig som mulig. Altså så hurtig man tåler.
    Oppgitt TSH sier jo også at det går for sakte med økningen.
    Flere oppgir en regel som å øke med 25µg hver måned når dosen er under 100 og halvparten (12,5µg) når den er over 100. Men må jo tas som et utgangspunkt.
    Det er også slik at TSH kan forårsake at det dannes mer antistoffer, og slik sett en fordel å få denne så lav som mulig.

Dette sagt uten at jeg husker din diagnose.
    Går ut fra at behandling er igangsatt uten tegn til kjertelbetennelse siden du ikke har overvettig med antistoffer. Og det hører nok til de mer sjeldne.
    Har du TRAS ?
    Blodprøvesvar på B12 og ferritin er viktige å ha mye av når stoffskiftet er lavt, så mål dem.
    Kolesterol, homocystein og flere prøver som egentlig tas i andre sammenheng er også gunstige å ta, for disse viser jo bedre hvor fornøyd kroppen er med stoffskiftet.
    Selen, som nevnes er kjent for gunstig virkning på antistoffer og at det ingår i dannelsen av det enzym som omdanner T4 til T3.
    Opp til 200mg/dag er det ikke innsigelser mot.

D-vitamin er jo særs viktig. Mål OH-25 om du vil, men det er nok lavt, så ta D3. Du skriver at du tar litt tran og en pille. Vet du hvor mange mikrogram ?
    Er du ikke av de ivrigste solbadere må du nok over 50µg/dag.
    Vitaminet er gunstig for slike situasjoner du er mitt oppe i.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    24

Ja takk, ser frem til å øke dosene nå, er glad for at det har gått litt fremover med verdiene, og ser at det kan nytte. Det gir jo litt håp, da.

Ang. D-vitamin så tar jeg noe som heter Bio D3, og tar da en pille a 10 mcg pr. dag. Er det for lite, tro? Det står at det er 200% av dagsdose, jeg tar tran i tillegg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Bare til D-vitamin.
    "Ang. D-vitamin så tar jeg noe som heter Bio D3, og tar da en pille a 10 mcg pr. dag. Er det for lite, tro? Det står at det er 200% av dagsdose, jeg tar tran i tillegg."
    Bio D3 høres skummelt ut.
    Undersøk om det kan være D2 ergokalsiferol. Er det, så kast den og kjøp D3 colekasliferol.
    Ta 50-150µg D3/dag. Begynn høyt og gå ned etterhvert.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    24

Takk for tips, jeg sjekket på pakken, det er kolekalsiferol.

Ja, jeg skal øke dosene, men nå skal jeg en uke til Syden, og da blir det en del sol - kanskje best å vente til etter det. Kan man ikke overdosere med vitamin D?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

he - jo, men ikke D3.
    Man har etterhvert oppdaget 5 forskjellige stoffer man grupperer til D-vitaminer. Hadde stoffene blitt funnet idag, hadde de ikke kommet til å hete vitaminer. De er halvsteroider og det blir laget et hormon av dem, så de ligger mye nærmere definisjonen på hva et hormon er.
    Hormonet som lages heter kalsitirol, og dette har sitt virke i beinstoffskiftet, og virker sammen med bi-skjoldkjertlene.

Så til det du spurte om (sorry)
    D2 finnes i planteriket. Flere dyr kan bruke dette, særlig rotter, og det har tidligere oppstått gedigne faglige misforståelser ved at man trodde at mennesket bruker det like godt som forsøksrotter.
    Det gjør vi ikke.
    Vi kan omdanne 10-20% av det til D3. Det resterende blir til metabolitter som over en viss konsentrasjon blir giftige for oss.
    Derav oppstår den seiglivete myten om at man kan over dosere D-vitamin.

Kast den !
    Vi vet forlengst at det vitaminet som huden lager når (og hvis) solen skinner, er D3 - og ikke noe annet.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    24

Ja, men da er det jo rett type D-vitamin jeg har, nemlig kolekalsiferol, det trenger jeg ikke kaste...

Bio-serien fra Pharma Nord har stort sett veldig bra produkter.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Mulig hypo for meg?

Sitat Opprinnelig skrevet av lasse50 Vis post
    Ja, men da er det jo rett type D-vitamin jeg har, nemlig kolekalsiferol, det trenger jeg ikke kaste...

Bio-serien fra Pharma Nord har stort sett veldig bra produkter.
    Nej, nej n`Finn postede sit indlæg lidt efter at du postede dit, Lasse. Han nåede ikke læse hvad du skrev. Det er helt i orden med det tilskud D3 du får nu, men det kan godt tåle at blive øget.... 4-5 gange mindst.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    24

Ja takk, da skal jeg straks øke dosen. Man har jo lest at nettopp D-vitamin er veldig bra også for generell styrking av immunforsvar, bl.a med tanke på kreft osv.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Akkurat.
    Betegnelsen BIO blir dessverre noen ganger misbrukt, og jeg fryktet bare at det kunne være tilfelle denne gangen.
    Har selv brukt den du bruker da......
    Bra det ikke var grunnlag for det !
    Bra du får rett preparat !
    Og bra at Anisa forteller deg det du bør vite om dosen

Og sett igang og brett ut ditt skakkjørte
    Det er jo det beste.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    24

Takk for alle gode svar. Det settes utrolig stor pris på!

Jeg har nå vært hos legen, tatt nye prøver og det skjer endringer!

Etter å ha tatt 50ug med Levaxin siden i høst (økte fra 25, som jeg tok fra sommeren av), har følgende skjedd:

TSH har nå gått ned fra 7,8 til 5,4 (var på 10 sist sommer)
    Fritt T4 har gått opp fra 14,9 til 17,3 (var på 13,9 sist sommer)
    Anti TPO har gått fra 42 til 44 (var på 34 sist sommer).

Legen sier dette ser bra ut, men har økt dosen Levaxin til 75.
    Alt dette sier ikke meg all verden, men det er vel bra utvikling? Noen synspunkter fra de mange her inne som har peiling?

På forhånd tusen takk

Lasse,

Side 5 av 6 Først 123456 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn