Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
-
21-05-06, 18:44 #1
Legen lurer på hvorfor eg ikke bare kan ta Levaxin som alle andre
Eg lurer litt på det her med dose økning i graviditeten. Før eg blev gravid tok eg en dose på 50 mikrogram Levaxin og 90 mg Armour. Så fort eg fant ut eg var gravid (4 uke) var eg hos legen og fikk tatt blodprøve, etter prøven økte eg dosen med 25 mikrogram Levaxin. Uken etter fik eg resultatet TSH<0.03 og FT4 på 18. Husker ikke normalområdet her i farten, men 18 er højere enn det har vært på lenge. En måned etter dette tok eg en ny blodprøve, TSH var fremdeles <0.03 og min FT4 var steget til 19. Nå, 2 uker og 2 dager etter siste blodprøve, lurer eg på om eg bør øke igjen. Siste prøve var jo fin, men eg har jo kun økt dosen min med 25 mikrogram, i følge teorien bør eg jo øke enda mere med en mengde tilsvarende 45 mg Armour for å oppnå en økning på 50 %.
Formen er generelt dårlig, men det er jo vanlig når man er gravid. Eg har noen få symptomer som eg hadde i starten da eg starta med Levaxin, har hatt 2 migrene anfall og øynene mine er lysømfindtlige igjen + litt vonde ledd, men dette kan jo like godt skyldes alle de andre hormonene som raser.
Hjelp!!!
-
24-05-06, 14:37 #2
Hei
Gratulerer med graviditeten
Verdiene dine synes jeg høres bra ut. Hos meg måler de alle verdiene men de tar bare hensyn til TSH nå under svangerskapet fordi det er så mye annet som virker inn på de andre verdiene slik at de kan vise falske verdier. Dette ble fortalt av en gynekolog, vedkommende sa også at det for mange var vanlig å øke tyroksindosen senere i svangerskapet, ikke tidlig. kan tenke meg at det er individuelle forskjeller, og at noen da øker tidlig andre sent i svangerskapet.
Jeg bruker bare Armour og har mer enn dobblet dosen til nå - er i uke 22. Jeg går sjelden og tar blodprøver og selvdosserer utifra min form.
Lykke til videre med babyen i magen
-
24-05-06, 22:49 #3baremei Gjest
Jeg tok blodprøver hver 4. uke, hadde telefonsamtaler med endokrinologen etter behov, og økte med 50%, mest i den siste halvdelen av svangerskapet.
Dagen etter fødselen var beskjeden å redusere dosen med 1/3. Det føltes dramatisk å kutte ned så mye, men viste seg å være riktig.
At formen så ble dårlig etterhvert og nådde bunnen seks måneder etter fødselen er en annen historie, men det var da jeg gikk over til Armour. Og det hjalp - masse!
-
18-07-06, 19:46 #4
i 20 uke nå og alt vel.
Eg tenkte at eg skulle gi en liten oppdatering om magen min
Eg er nå i 20 uke og alt ser ut til å være ok. Eg var til UL siste mandag og da var alt som det skulle være. Morkaken ligger foran så eg har ikke kjent så mye spark, men nå kjennes det ut som om jenta min turner eller noe sånt derinne. Ganske kjekt
Formen er super, kvalmen gav seg i uke 12 og trøttheten i uke 14. Eg var nesten redd for at eg ikke var gravid lengere siden eg hadde det så uforskammet bra men eg fik jo se nurket og nå kjenner eg hu nesten daglig.
Eg har desverre ikke tatt prøver på 6 uker nå
Legen min er i ferie og eg har ikke funnet avløseren hans. Men siden eg er i så bra form velger eg å stole på magefølelsen min i 2 uker til fordi i morra rejser eg på ferie.
Lykke til alle dere prøvere og gravide... og alle andre selvsagt
-
09-01-07, 18:43 #5
Fødte i desember
Eg fødte dattera min i desember. Hun var 50 cm lang og veide 3464 gram. Fødselen gikk bra og amminga går så det suser. Hun hadde litt for højt stoffskifte i starten, FT4 på 36 mens TSH var 4, men ved neste prøve var alt bra.
Eg har det og bra, eg økte dosen min med 75 mikrogram levaxin mens eg var gravid og rett etter fødselen kuttet eg med 50 mikrogram. Skal til legen snart for å få tatt nye prøver og se hvordan tallene ser ut.
Ville bare gi dere en oppmuntring. Selv om man har lavt stoffskifte så er det fult mulig å få en frisk baby.
Eg tar 90 mg Armour og 75 mikrogram Levaxin. TSH < 0.03, FT4 midt på treet og FT3 i øvre sjikt av normal området før og under graviditeten.
Lykke til.
-
10-01-07, 08:20 #6
Gratulerer Unn
Dette høres jo veldig oppløftende ut. Babyen din hadde jo helt perfekte mål.
Jeg har ikke snakket med legen om dette med babyens stoffskifte enda, men det er slik at det skal taes stoffskifteprøver av babyen når mamma har lavt stoffskifte eller??? Greit å orientere seg om det, man vet jo aldri hva legene har av kunnskap...
Jeg er bare 25+2 enda, så det er en stund igjen, men det har gått fort hittil.
Kos deg hjemme med babyen din
-
10-01-07, 11:12 #7
Gratulerer så mye med babyen Unn
Da jeg fikk min datter for 1,5 år siden, var stoffskiftet mitt "nokså" normalt. Var ikke medisinert da. Lå kanskje litt for høyt til tider.... På sykehuset var de var oppmerksom på dette via min jornal, og tok bl.prøver av datteren min. Viste seg at hun hadde litt forhøyet fT4 (28 ), og tok derfor en oppfølgningsprøve en mnd etterpå. Den var fin.Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05
-
10-01-07, 14:05 #8
Jeg har en gutt som et 1 år idag! Hadde også lav stoffskifte de jeg ble gravid med han (og storeboren på 4) - fikk det etter første fødsel (7 1/2 år siden). Ved andre svangerskap ble det ikke gjort noen endringer, mens ved siste ble jeg justert NED på dosen med Levaxsin. Følte meg kjempefin i begge disse svangerskapene og har 3 friske gutter.
Har imidlertid slitt etter sistemann kom. Sjekk derfor stoffskifte flere ganger med ca 2 mnd mellomrom dersom du ikke føler deg bra etter fødsel. Det er ikke sikkert det er babyen som gjør at du er så sliten. Da jeg endelig fikk kommet meg til legen igjen etter ca 1/2 år var TSH 83 (6 uker etter fødsel var den normal).
Er nå på bedringens vei, men ennå er TSH på over 8 - etter å ha økt dosen med levaxin fra 50 til 125.
-
10-01-07, 15:29 #9
Takk for gratulasjoner

Stoffskifteprøver er obligatoriske for alle nyfødte. De blir tatt etter 2-3 dager samtidig med Følling prøven. Men det er sikkert en god ide å informere om at man har lavt stoffskifte slik at de er ekstra obs på prøvene til barnet.
-
10-01-07, 18:23 #10
OK. Dette visste jeg ikke, men så var jeg ikke så fokusert på stoffskiftet med førstemann (jeg fikk lavt stoffskifte først etter fødselen). Jeg var mer opptatt av Føllingprøven. Men det står jo på helsekortet mitt at jeg har hypothyreose, og da bør de vel være ekstra oppmerksomme, regner jeg med. Jeg kommer helt sikkert til å nevne det også.Stoffskifteprøver er obligatoriske for alle nyfødte. De blir tatt etter 2-3 dager samtidig med Følling prøven. Men det er sikkert en god ide å informere om at man har lavt stoffskifte slik at de er ekstra obs på prøvene til barnet.
Lignende tråder
-
Student: lurer på hvorfor det er "helt uaktuelt" med trygd.
Av HildeM i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 6Siste melding: 26-03-11, 16:59 -
Holder det ikke alltid bare med Levaxin, eller?
Av Caroline i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 12-12-09, 15:16 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35
Svar med sitat

Bokmerker