Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Dextrothyroxine, D-Thyroxine, D-T4

Jeg mener at have læst for mange år siden noget om 2 typer af det syntetiske levothyroxin. Den ene type skulle være nemmere for kroppen at optage, mens den anden type var ikke så effektiv.

Vores danske Eltroxin skulle angiveligt bestå af det mindre effektive levothyroxin-molekyle end det som skulle være bedre fungerende i omdannelsen til T3....

Jeg kan ikke finde mine notater med links, jeg havde gemt den gang.... Er her nogen her, der har hørt/læst noget om det?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Standard Sv: Venstre- eller højredrejet levothyroxin?

Ja, jeg har lest om det et sted. Husker dessverre ikke hvor, men må være mulig å finne ut.

Levothyroxin er et ord som må deles i to. Thyroxin er jo åpenbart, levo betyr venstre (som i "Left"). Så Levaxin som alle norske pasienter blir satt på er den venstre halvdelen av T4-molekylet.

Det er riktig at en del pasienter responderer bedre på den høyre halvdelen av T4-molekylet, man får den i USA men slett ikke i Norge. Men hva den heter vet jeg ikke da den ihvertfall ikke kan hete noe med levo. Men jeg er redd jeg ikke husker latinen in godt nok til å huske hva "høyre" heter på latin...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Har med molekylformen å gjøre dette.
    Det greskee ord for hånd er cheiros (kiralitet). Hender er jo like, men prøv å ta venstre hanske på høyre hånd........
    må bare oppmerksomme, at dette visste man i antikken......

Når kroppen produserer hormoner så er de kun "venstreorienterte"
    Levo = venstre.
    Men når disse produseres syntetisk, lages det like mange "høyreorienterte". (Dex)
    Og de kan ikke kroppen bruke - sies det - uten å vite hva kroppen gjør med disse.......

Fagtermen er komplissert, jeg er ikke sikker på om jeg kan forklare den, men en kan starte her : http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=855094

Termen "isomere former" støter man på.
    Det er betegnelsen på forbindelser med samme molekylformel, men som har forskjellige egenskaper.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Venstre- eller højredrejet levothyroxin?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    Men jeg er redd jeg ikke husker latinen in godt nok til å huske hva "høyre" heter på latin...
    laevus = venstre = levo-thyroxine = l-thyroxine

dexter = højre = dextro-thyroxine = d-thyroxine

Da leder vi videre...
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

dexter = højre = dextro-thyroxine = d-thyroxine
    The dextrorotary isomer of the synthetic Thyroxine:
    • Dextrothyroxine
    • Choloxin (Brand Name)
    • D-T4 Thyroid Hormone
    • D-Thyroxine
    • Dextrothyroxine Sodium
    • Sodium Dextrothyroxine
    • D-Tyrosine, O-(4-hydroxy-3,5-diiodophenyl)-3,5-diiodo-

Kilde: National Library of Medicine - Medical Subject Headings

Showing drug card for Dextrothyroxine (DB00509)

Produktnavn: CHOLOXIN® Knoll Pharmaceutical Company

Active Ingredient: dextrothyroxine sodium
    Dose Form Description: tablet
    Route Description: oral
    Choloxin Strength Descriptions: 1 mg; 2 mg; 4 mg

Læs mere i: Kolesterol-sænkende effekt af dextro-thyroxin hos patienter med hyperkolesterolæmi

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Dextrothyroxine, D-Thyroxine, D-T4

Effektivitet-sammenligning mellem Dextrothyroxine og Levothyroxine i forbedring af hypothyreose og sænkning af blodets lipidniveauer i hypothyroide patienter

Colum A. Gorman, NAI-Siang Jiang, Ralph D. Ellefson og LILA R. ELVEBACK
    Mayo Clinic og Mayo Foundation, Rochester Minnesota 55.901
    Adresse ved anmodninger om genoptryk til: Dr. Colum A. Gorman, Mayo Clinic, Rochester, Minnesota 55.901.

SAMMENFATNING: De rapporterede data fastslår, at behandling med 4 mg dextrothyroxine eller 0,15 mg levothyroxin af hypothyroide patienter resulteter i lignende grad af sænkning af serum TSH, kolesterol, triglycerider og phospholipid niveauer og stimulering af stofskiftet.

Murphy-Pattee (metide/red.) total T4 bestemmelse anvendes på blodprøver udtaget 24 timer efter den sidste dosis af dextrothyroxine kan bruges til at vurdere tilstrækkeligheden af behandlingen. Korrektion af hypothyreose kræver højere serumniveauer af dextrothyroxine end af levothyroxin.

Serum T3 niveauerne stiger hos patienter behandlet med dextrothyroxine. I behandlingen af hypothyreose virker dextrothyroxine lige godt på både sænkning af kolesterol og stigning af stofskifte. Yderligere undersøgelser er nødvendige for at kunne fastslå, om en sådan effekt kan påvises i euthyroid hypercholesterolemic forsøgspersoner med doser fastsat heri, som ligestillede med hensyn til den stimulerende virkning på stofskiftet.

Modtaget August 11, 1978.

Kilde: Comparative Effectiveness of Dextrothyroxine and Levothyroxine in Correcting Hypothyroidism and Lowering Blood Lipid Levels in Hypothyroid Patients

"Serum T3 niveauerne stiger hos patienter behandlet med dextrothyroxine." Underligt, at patienter med vedvarende problemer med T3-omdannelse ikke tilbydes at afprøve dette lægemiddel, når det ikke alene er gammelkendt, men også lader til at være effektivt på alle tre punkter: T3-niveau, bedring af stofskiftet og reduktion af kolesterol = bedring.

Lignende tråder

1. Nutri Thyroid -Thyroxine-free Thyroid Concentrate
    Av Rogi i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 2
    Siste melding: 25-11-09, 10:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine