Side 5 av 5 Først 12345
Viser søkeresultater 41 til 48 av 48
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Standard Sv: Graves sykdom. Overgang fra Levaxin til Erfa Thyroid

Hei : )

Takk for raske svar.

Det lange svaret mitt ble slettet da jeg skulle poste, så her kommer kortversjonen.

Jeg har økt Erfa gradvis i ca 2 måneder. Sist uke økte jeg opp til 4 grain. Frem til da var jeg på 3,5 grain en stund, men følte meg rett og slett elendig. Jeg har en mistanke om at binyrene bør holdes delvis ansvarlig også.
    Har noen her gode erfaringer med støtte av binyrer?

"Overdoserings"- symtomer har vært voldsom hjertebank, skjelvinger, svikt i knærne, svimmelhet...

Jeg var usikker på om jeg skulle stoppe opp med medisin i noen dager eller bare fortsett som før med svakere dosering.

Nå har jeg ikke tatt medisin i dag, og tenkte å ta halv dose i morgen. Deretter opp til 3, 5 igjen?

Høres det lurt ut, dere som allerede har vært gjennom dette?

Sommerklemmer,

Vilje

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det høres ut som et alternativ iallfall.
    Det jeg mener er viktig, er at du lærer deg hvordan du best kan styre med din situasjon.
    Da trenger du erfaringer med hvordan din kropp reagerer på hva du utsetter den for.
    Og det kan antaglig ingen fortelle deg i detalj, men du får det ved på prøve - og feile.....
    Men en pekepinn er også god hjelp til selvhjelp.
    Jeg lærte iallfall mye av å lese om hvordan andre gjorde det.
    Så det er vel en av grunnene til at vi er her alle sammen.

Jeg har aldri hatt så kraftige symptomer som du beskriver. Antaglig hadde jeg gjennkjent symptomet tidligere og tatt affære.
    Var min situasjon som beskrevet, kunne jeg nok tenke meg flere dager uten medisin.
    Det kan være lurt å ta en dag av gangen og vurdere litt i morgen også.
    Om du skulle ha symptomer i morgen, ville jeg nok hoppet over.....

Så skriver du : "Jeg har økt Erfa gradvis i ca 2 måneder."
    2mnd er kort tid, og det er plass til en økning på 1/4Grain hver måned.
    Om dette er en reaksjon på at du har økt fortere enn kroppen tillater, så går det nok fort over.
    Da ville jeg nok begynt forfra på 3Grain, men du får "kjenne etter".
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Er ikke 3.5 grain Erfa muligens noe mye med tanke på at du gikk på 75mg Levaxin og 10 Lio og da hadde FT4 på 15 og lav Tsh? Kan det være grunnen til at du følte deg elendig på 3.5 grain også? Hvordan elendig følte du deg da?

Jeg kjenner dessverre for lite til omregning fra grains til mg og andre veien, men jeg tror n'Finn er på sporet av noe når han nevner at 2 mnd er kort tid og at det er mulig du har økt for raskt her og til for høy dose. Kanskje er 3.5 grain også i overkant av hva du skal ha? Det er lett å bli noe utålmodig når en ønsker bedring og dermed "pøse" på litt, men det betyr da at man risikerer å tippe over i "hyper". Det er imidlertid ingen krise og lar seg enkelt løse med å redusere dosen noe. Selv har jeg prøvd og feilet mye underveis og prøver og feiler fortsatt . Jeg tørr ikke begi meg inn på hvor mye/lite du skal redusere, det er så individuelt dette her.

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Takk igjen for svar : )

Jeg er på vei nordover på ferie, så det blir kort igjen : )

På 75 mcg Levaxin pluss Lio var jeg tydelig underdosert. Jeg skulle nok hatt en betydelig høyere dose.

Når det gjelder Erfa har jeg følgt mavefølelsen, men på rundt 3- 3.5 grain Erfa begynte jeg å føle en tydelig endring og bedring. Men så igjen har jeg slitt med gjentatte infeksjoner den siste måneden, så det har preget meg.

Da jeg følte symtomer fra lavt stoffskifte igjen på 3.5 økte jeg til 4. Og da begynte raksjonene å kommer.

Prøver halv dose i dag, og vurderer fortløpende.

Det er utfordrende å finne rett dose merker jeg. Jeg er langt fra bra, men igjen så er jeg vant til å være dårlig( 11 år nå), så det humper & går. Og det er tydelig at Erfa er bedre for kroppen min enn Levaxin.

Jeg vurderer nå å støtte opp om binyrene mine en tid. Sette pris på erfaringer rundt dette.

Ha en goooood sommer, alle sammen!

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

...og så ville jeg spørre om; Det er akkurat som om skjoldbrukskjertlen verker. Det banker & presser i halsområdet & det er plagsomt. Skal ikke skjoldbrukskjertelen være død nå?

Og jeg har også smerter i ryggen.

Andre som har samme erfaring & sm har svar på hva det er?

Vilje

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg har jo holdt på først 16 år med Levaxin, så Tyroid fra 04, enda merker jeg noe i kjertelområdet som jeg tolker til å være "liv".
    Men jeg har ikke antistoffer, og har heller ikke undersøkt kjertlen.
    Det kan man gjøre med en mikroskopi av en kjertelbit (FNB-undersøkelse).
    Dette er den eneste sikre metoden, men er visst sjelden utført ettersom jeg vet.
    Ha en fin ferie da

Så er det jo masse funksjoner i kroppen som har gått på lavbluss og da kan en vel forvente mye rart når dette får stoffskiftehormoner og starter opp.
    Det kan jo være forbigående oppstartproblemer ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Hei n`finn. Jeg velge å tro på at det er oppstartsproblemer : ) Inntil videre : )

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Du skriver at du sliter med infeksjoner... Jeg anbefaler deg å lese deg opp på D-vitamin. Du finner mye om d3 her inne i forumet.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 5 av 5 Først 12345

Lignende tråder

1. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 18:11
  2. Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid
    Av Delisa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 21
    Siste melding: 29-04-10, 12:37
  3. Helt ny med Graves sykdom