Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Standard Hvor hurtigt mon T3 kombo behandling virker

Hej Alle.
    Efter nu 18 måneder på skiftende doser af Eltroxin/Euthyrox (T4) uden at jeg har fået det bedre, tværtimod faktisk - har til stadighed flere og flere symptomer på lavt stofskifte, har jeg og min endo besluttet at prøve T3 kombo behandling. Jeg bliver på samme dosis Euthyrox og så supplerer med 10µg T3 hver dag.
    Mit spørgsmål er hvor hurtigt jeg kan forvente at det skulle virke, hvis det havde nogen effekt. Er det ligesom med T4 behandling, at der skal gå nogle uger (op til 6) før man begynder at mærke en forskel, eller stabiliserer man sig hurtigere på T3? Hilse Paxx (med Hashimoto)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hvor hurtigt mon T3 kombo behandling virker

T3 er kroppens stoffskiftehormon, og dette danner kroppen ved å fjerne et jodatom på en T4.
    Kroppens T4 bør i de fleste tilfeller være høy før man starter et T3 tillegg.
    De fleste leger vil ikke gi så høy dose fordi de mener av feilaktige grunner at TSH blir for lav.
    Så mitt forslag er :
    Øk din Eltroxin/Euthyrox -dose langsomt (over flere måneder) til du merker hjerteuro. Nedsett dosen litt, og vent 6 uker - så måler du fritt T3.
    Hvis denne er for lav, så måler du selen.
    Er det fremdeles for lavt, så kan du prøve et T3-tillegg til den dose du nettopp har funnet.

Liothyronin er kunstig fremstillt T3.
    Når T3 er dannet binder det seg til et blodprotein for å danne et lite lager.
    Halveringstakten på lageret er ett døgn. (T4-res er en uke)
    Når T3 frigjør seg og blir til fT3 er de kun i blodet få timer.

Så kan jeg vel opplyse at jeg hav vært der, og gjort det......
    Og hos meg hjalp det ikke.
    Av en eller annen grunn jeg ikke tør spekulere for meget i, virker grisehormoner bedre på meg
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Kære Finn. Tak for svar og dine råd i denne og andre tråde jeg har læst.
    Jeg har trappet langsom op af T4 i et år indtil jeg blev lidt hyper og så satte jeg dosis lidt ned. Men i alt den tid lå både T4 og T3 inden for normalområdet, så jeg ved ikke om T3 vil hjælpe på mig nu. Har også overvejet naturligt hormon, men vil lige give det her en chance.
    Jeg får lige mine sidste stofskifte tal om et par uger når jeg skal ind til lægen igen, så kan jeg poste dem, da "normal området" for T3 og T4 jo er relativt bredt defineret. Hilsen Paxx

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Hej igen. Fandt lige tallene fra sidste måling. Jeg kan se at jeg ligger stabilt på TSH omkring 1-2 og T4 på 18 og T3 på 1.5 (ref 0.7-2.1). Jeg forstår ikke at jeg er stofskiftesyg til trods for disse fine tal :-(

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Bare hyggelig paxx.
    Det høres jo flott og rigtig ut i mine ører, og er jeg jo enig med deg i at man bør skynde seg langsomt, så prøv først ut hvor bra du kan bli på den av legene foretrukkne behandling.
    Men ikke vær så tolmodig som jeg en gang var.....

Jo, referanseområdet er vidt - for vidt til å avgjøre om man er stoffskiftesyk eller ikke. Det dannes jo av friske menneskers variasjoner. Altså de man antar er friske og som har sine kortvarige "ups'n downs". Man skal bare regne med at det også er mange med til å danne referanseområdet som har stoffskiftesykdom. Vi vet jo godt hvordan de definerer ordet "frisk".
    Dessuten er det jo et gjennomsnittsuttrykk man ikke uten videre kan bruke på enkeltindivider.
    Jeg vil anta at det er derfor mange sier at de trives best i øvre del av området.

Og hva er det laboratoriets instrumenter måler ?
    Er det kun virksomme gode hormoner ? Tas de med de som ikke virker så godt ? Er det andre og ukjente faktorer som spiller inn ?
    At blodprøvene er som de skal være, kan jo tyde på at det man putter i seg ikke fungerer i ens kropp - ikke fungerer som lovet.

Min vurdering er jo også generell og ikke tilpasset deg - på den bakgrunn vil jeg si at TSH er for høy og anta at T4-dosen er for liten.......
    Noen ligger jo også over fT4- referanseområdet før de finner seg selv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Paxx, hvor er det godt, du får hjælp nu

Men hvor er det egentlig sært - og skrækkeligt, har næsten ikke ord for det - at man skal gå der og ha' det dårligt i 18 måneder, før der sker noget andet end ændring af dosis! Spild af tid :twisted:

Jeg selv brugte 14 måneder på Ny Eltroxin og så Euthyrox. Så synes jeg lissom også, jeg har vist min velvilje ... mødte dog ikke megen selv fra den anden side af bordet. Men godt, at der også findes endo'er, der kan se ud over deres egen brille!

Nielsigne

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    rogaland
    Meldinger
    25

Levaxin holdt meg i live-så vidt.
    T4+t3 ga meg varmen tilbake og litt mer energi.
    Erfa ga meg livet tilbake.
    Jeg var så syk og fortvilet over hele situasjonen så jeg bare byttet medisin, ingen opp eller nedtrapping, og det gikk bra.
    Jeg tar vitamintilskudd, følger Finn sine råd, og føler det virker.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Tænk, så kort, det kan siges, og hvor lyder det godt

... selvom man godt kan høre, vejen har været lang.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    rogaland
    Meldinger
    25

Veien har vært veldig lang.

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    70

Kære Alle. Tak for jeres svar.
    >Nielssigne, du skiftede efter 14mdr fra T4 til Erfa? Har det hjulpet? Hvorfor prøvede du ikke T3?
    >kaja, du skriver at du fik varmen+ lidt energi tilbage af t3+t4 kombo, hvor hurtigt skete det efter skifte fra ren t4 behandling?

Jeg kan ikke overskue at skulle give t3 behandlingen nye 18 mdr at virke i før jeg prøver noget andet, så derfor spørger jeg til hvor hurtigt folk er blevet indreguleret med t3?

>Finn, det lyder til at du har meget erfaring med erfa/armour! Er der fortilfælde hvor folk har haft helt fine fT3 og fT4 tal (øvre grænse) ligesom mig, men stadig har været syge, og som så har fået det bedre af at tage enten mere T3 eller naturligt hormon? Alternativt skal man jo begynde at spekulere i anden bagvedliggende sygdom.

uha sikke mange spørgsmål, på forhånd tak...

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hydrocortison - hvor meget og hvor længe?
    Av Babe i forumet Hydrocortison
    Svar: 15
    Siste melding: 24-06-10, 19:06
  2. Throid, Armour osv. når virker det?
    Av Bille i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 04-04-10, 22:10
  3. Armour - hvordan virker det på meg?
    Av Stina i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 120
    Siste melding: 21-09-07, 18:31
  4. VIrker homopat medisin?
    Av gutt_81 i forumet Alternativ behandling
    Svar: 9
    Siste melding: 31-08-07, 10:25
  5. Hvor hurtigt virker Eltroxin?
    Av gitteh i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 8
    Siste melding: 01-03-07, 10:34

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn