Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard På oppdagelsesferd i Tyrkia ;)

Har nå vært i Tyrkia, hvor en kan kjøpe medisiner over disk uten resept. Vet ikke om dette gjelder alle typer medikamenter sånn som antibiotika, men det meste annet

Så da var jo det store spørsmålet om de hadde thyroid eller armour og få kjøpt, så derfor gikk jeg meg en apotekrunde.
    Men neida, ingen hadde hørt om disse preparatene, selv om jeg forklarte etter alle kunstens regler. De søkte på nett osv., men dette er nok ikke vanlig å bruke i Tyrkia.

Men, de hadde et syntetisk preparat, noe gammeldags sa de, som inneholdt både t3 og t4, altså 50 µg t4 og 12.5 µg t3 i en og samme tablett.
    Og da lurer jeg.... vil det si at man har satt sammen en tablett etter det kroppen vanligvis bruker, altså; behøver en gjennomsnittelig kropp 12,5 µg t3 pr 50 µg t4? Men nå lager jo kroppen t3 av t4 også, det vet jeg jo, men de burde jo ha hatt en tanke bak dette ettersom de har komponert den slik?

hmm...
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: På oppdagelsesferd i Tyrkia ;)

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Men, de hadde et syntetisk preparat, noe gammeldags sa de, som inneholdt både t3 og t4, altså 50 µg t4 og 12.5 µg t3 i en og samme tablett. Og da lurer jeg....
    Du kan søge på Thyrolar eller se på denne: Thyrolar® til at begynde med... for flere detaljer. Særlig linket Thyrolar® Prescribing Information burde kunne besvare nogle af dine spørgsmål.

Med hensyn til Armour-like Thyroid-mediciner, findes der vist nok ikke så mange thyroid-præparater af andre dyrekirtler end fra grise. Og dette alene gør nok lægemidlet upopulært i det muslimske Tyrkiet. Desuden efter "kogalskabet" blev heller ikke kirtler fra okser så efterspurgt mere som før, så alt i alt kan jeg forestille mig, at muslimerne verden over fortrinsvis behandles med syntetisk levothyroxin og/eller med kombinationspræparater.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: På oppdagelsesferd i Tyrkia ;)

Takk Det som forbauser meg, er at man er så uenige om hvor mye t3 en evt skal tilføre kroppen. I noen tilfeller hører jeg om t3:t4 ratio på 1:5, her (i thyrolar) 1:4, og noen sysler med 1:10... Og som jeg skrev i en annen tråd; er å tilføre kroppen 20µg t3 galskap? Noen leger påstår jo det.... I en annen tråd, hvor spørsmålet er hvor mye t4 og t3 kroppen produserer pr. dag, er svaret 200 µg t4 og ca 32 µg t3, som tilsvarer en ratio på 1:6.25. I thyroid er ratioen 1:4.22,noe som visstnok inneholder litt for mye t3 ift menneskets stoffskifte .. Ergo er ikke gamle gode (?) thyrolar så hakkende gæli..?

Jaja, noen løse,litt slitne tanker fra meg, har vært hos Balder i dag, noe somjeg kan skrive mer om i morgen. Terningkast 6 på Balder i dag . Tror de smugleser på forumet her jeg..
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Sv: På oppdagelsesferd i Tyrkia ;)

i tyskland og sydafrika fins slike t4/t3-kombitabletter og har vært i handelen i årtier.

Ja, antibiotika osv. fins over disk i tyrkia, men til gjengjeld har apotekerne lengre utdanning enn legene fordi det dukker opp pasienter som trenger medisin og apotekeren må også beherske legekunsten.
    Det kan komme inn hendig hvis man får sydenmage og trenger relevant medisin mot lokale basillusker. Imodium stenger bare toksinene inne og er ikke løsningen på alt.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn