Viser søkeresultater 31 til 40 av 56
-
01-06-10, 18:42 #31
Going up *Yess*
Dette er egentlig en kontra på forrige innlegg. Tror det er like viktig (om ikke mer) å fortelle om hvor bra en kan ha det. Etter at jeg hadde en skikkelig nedtur justerte jeg opp dosen og virkningen lot ikke vente på seg
Det er virkelig en ubeskrivelig følelse, dette som de fleste tar som en selvfølge, å fungere godt i hverdagen. En blir så hjertens takknemlig.
Fra å kjenne livsgnisten være totalt borte til nå å kjenne kriblingen i kjeven etter en dag fylt av glede og latter.
En hverdag jeg har vært tilstede i med sinn og skinn.. dere skjønner hva jeg mener?!
Og til dere som skriver og svarer her inne - ja, alle sammen - tusen takk for at det finnes mennesker som dere. Midt opp i egen sykdom gir dere støtte og svar til andre som er søkende. Jeg undres hvorfor lages det ikke dokumentar på tv om stoffskifteproblematikk og legenes manglede kunnskap på området. Det måtte jo være en bombe? Hvor mange kvinner går med uoppdaget stoffskifteproblematikk? Mulig jeg bare har gått glipp av denne "brennpunkt" dokumentaren?
Ønsker dere alle en fin fin sommer.
-
01-06-10, 21:02 #32
Sv: Going up *Yess*
Så godt å høre. Jeg håper at du går og får deg en måling nå også - og legger den i arkivet med notat "hadde det bra" - for da har du iallfall en referanse på noen verdier til siden. Forresten veldig interessant at du sier at du merket virkningen så fort - for jeg har også merket virkning raskt og følte meg litt unormal i så henseende. Antakelig betyr det bare at konverteringen min (t4 -> t3) funger bra?
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
03-06-10, 17:49 #33
Sv: Lavt stoffskifte - hvorfor vente med behandling??
Siste prøveresultat ft4 18 og TSH 2,3
(og igjen i knallform)
Er nok ikke langt unna referanseverdien for hva jeg skal ligge på nå.
-
03-06-10, 18:12 #34
Om det var meg som hadde TSH på 2,3 ville antatt at dosen måtte økes.
Og det kan jo være tilfelle hos deg også - mange vil ha fT4 over 20-tallet.
Men jeg ville vel sett an situasjonen hvis den nåværende dosen ikke var så gammel. Og trivs du er det ingen grunn til å endre noe
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-09-10, 14:59 #35
Berg og dalbane..
Jeg startet å føle meg sliten igjen i midten av august. Sofaen ble min venn noen dager igjen. Borte var overskuddet fra i sommer. Tok blodprøve. TSH 1,3 og FT4 17,7. Legens kommentar i brevs form "Jeg er fortsatt fornøyd med det. Mvh X"
Hmmm... "jeg er fortsatt fornøyd med det..."
Hallo ??
Jeg øker selv doseringen til 100 mµ Levaxin pr dag. Få tabletter igjen..
Føler meg som en kriminell når jeg doserer opp selv. Er i litt bedre form.
Og jeg vet at jeg i juli målte en tsh på 0,68 og en ft4 på 20,2. Da var jeg i form da !!!
Er det slik at man skal gå på slike bølgedaler helt til man er på riktig dosering?
Hjelp meg med slående argument for hva jeg skal si til legen neste gang..?
Jeg spurte sist om det ikke var av interesse å måle ft3 slik at han kunne se hvor mye ft4 som ble omdannet til ft3. Men, h svarte hvorfor det. Ikke bli paranoid nå da... he he...
Så hvor går jeg egentlig..??
-
11-09-10, 15:59 #36
Sv: Berg og dalbane..
Syns jeg kan se tendenser til hersketeknikker her ?
Sånne svar fra en fagperson er egnet til å skape usikkerhet der trygghet for behandlingen er en nødvendighet. Hentydning til psykiatriske problemstillinger er også uforskammet !
Bedre å besvare spørsmål med faglig sikker forklaring.
Det er nok ikke alltid at en fT3 måling kan gi svar, men noen ganger gjør den det, så hvorfor ikke ta en da ? Er jo ikke noen fjellklatring akkurat ?
Usikkerhet bør være et godt argument for å ta prøven.
Det bør jo også være rom for å snakke om sin egen opplevelse av behandlingens effekt. At den virket bedre når fT4 var høyere må være et meget godt argument for å prøve en høyere dose.
Høyer man dosen på egenhånd bør man jo etter min mening si fra om det, særlig hvis man da føler seg bedre. Og legen må bare bøye seg for at du vil ha en dose som du føler deg bra på.
Mener legen at dosen er for høy, bør det tas sekundære blodprøver som kan vise det. Legen bør bevise det - ikke argumentere ut fra tro.
Så bør man etter min mening forhandle seg fram til et slingringsmån på dosen sin, feks at man har tillatelse til å regulere dagsdosen med 25µg fra avtalt dose.
Bølgedaler ?
Er nok forskjellig hvordan dette virker på den enkelte, men det er ikke noe ukjent fenomen. Flere tråder om det her, såvidt jeg husker.
Jeg har alltid hatt det, og må regulere dosen deretter, og det gjør jeg jo i full forståelse med legen min.
Det var vanskelig å få aksept for det.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-09-10, 17:18 #37
Hva veier du? Vanlig dose regnes slik: kroppsvekt x 1.6 = dose. Men det kan være mange grunner til at det som regnes ut ikke er nok: dårlig opptak i tarm, som kommer av allergi eller matintoleranse, for eksempel melk eller gluten. Kanskje er det noe i din kropp som gjør at du ikke klarer å danne tilstrekkelig T3 fra den T4 baserte levaxinmedisinen du får. Jeg hadde det slik. Mange har det slik. Og legene kan ikke nok om det. Men 100 micgr levaxin høres litt lite ut. Pass på at legen skriver ut en resept for ett års forbruk, eller reit 3, da får du fire bokser. Viktig å hele tiden ha piller, disse må vi jo ta resten av livet!
Desverre tror mange leger og de som jobber på legekontor at så lenge FT4 er innenfor referansegrensene, og spesielt midt på, da er aøt bra. Men ingen vet hvor du har det best, ikke før du har prøvd! Jeg ville eksperimentert med doseendring, for å se om jeg fikk det bedre. Kankje også be om å få prøve ut Liothyronin.
Lykke til........• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
11-09-10, 17:58 #38
Jeg er ikke 100% enig. Vi vet jo at TSH ikke er et bra mål - alt etter når på døgnet den er tatt er den relativt upålitelig. Mulig at denne ft4 verdien er bra for deg permanent, mulig at den er bra for deg kun en kort periode nå... og kanskje for lite når kroppen snurrer og går mer.
Husk at det tar 4-6 uker på uendret dose før man kan si noe sikkert om dosen er tilstrekkelig... Kroppens behov endrer seg veldig underveis i starten av en medisinering.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
11-09-10, 20:47 #39
-
11-09-10, 21:02 #40
Så fint at han er fornøyd da...en slik uttalelse drypper av arroganse. Det er du som er kunden (ja du betaler for hans tjenester)...er det da du eller han som skal være fornøyd
Og akkurat dette synes jeg du skal si til legen din også.
Jeg er enig i at det kan være smart å se om du omdanner nok T3, men kom deg tilstrekkelig opp i T4 først, slik at kroppen har nok "råvare" for å omdanne. Hvis du er ganske tidlig i et behandlingsforløp, kan du regne med at du er inne i en periode hvor du vil ha økende behov for tilskudd.
Også du, ikke føl deg som en kriminell pga doseøkningen din. Du tar bare ansvar for egen helse
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte. Ikke noe poeng å sette igang behandling?
Av Moxa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 64Siste melding: 17-04-10, 12:52 -
Kvinnedagen og behandling av lavt stoffskifte
Av Ruth Roland i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 5Siste melding: 23-03-10, 19:01 -
Østrogen, progesteron & behandling av lavt stoffskifte
Av Flower i forumet ProgesteronSvar: 9Siste melding: 20-12-09, 14:18 -
IVF-behandling og lavt stoffskifte. Erfaringer?
Av Hilma i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 23-10-09, 16:31
Svar med sitat

Bokmerker