Viser søkeresultater 11 til 20 av 48
-
26-05-10, 10:28 #11
Sv: Svar på ny prøve....
Jo, det er store forskjeller fra lab til lab.
De bruker forskjellig testutstyr og disse kalibreres mot lokalt blod - gjerne overskuddsblod fra andre undersøkleser av antatt friske personer.
Refgrensene settes 2,5% fra topp og bunn og disse grensene må man forholde seg til når man tolker blodprøver.
Samme blodprøve sendt til to forskjellige labber gir to forskjellige svar.
Det finnes kalkulatorer på nettet som man kan sette tallne inn i å få ut svaret i prosent - da kan de sammenliknes.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-05-10, 12:47 #12
Sv: Mye "freske" lab tall, spent på framtiden!
Det går an å ha noen sjeldne antsitoffer som gir slike falske utslag på blodprøvene. Det er noe alle , lab skal kunne etterforske. Så hvis du ikek føler deg overdosert så må du spøre laboratoriet om du har noen forstyrrende antistoffer.
-
26-05-10, 13:24 #13
Sv: Svar på ny prøve....
-
26-05-10, 13:42 #14
Jo, det mangler standard på mange områder.....
Aker sin fT4 har veldig lave referanseverder Furst har sånn mitt på og andre har enda høyere slik at en høy måling hos Aker kan komme til å tolkes som en lav hvis man regner den opp mot refverdiene på en av de som har høye refvedier.
Nå husker jeg ikke nøyaktig, men Aker er ca. 8-18 mens de høye labbene kan være 12-24.
For TSH er det ikke så store forskjeller.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-05-10, 17:22 #15
De skal kunne sammenlignes når man regner ut prosent.
Vi burde nesten ha en liste liggende på fremsiden....
Det er heller de froskjellige fabrikanter, altså leverandører som får frem forskjellige tall, og det henger også av hvilke maskiner de har for å kjøre prøven. De blir ikke kalibrert lokalt mot lokalt blod.
TSH fins også et internasjonalt referanse-serum på og all TSH i verden skal slå ut likt. Men hvor grensense til normalt skal gå, bestemmes noen ganger lokalt, noen ganger følger de bare produsentens tall, og på Aker satte de igang et eget forskningsprosjekt (HUNT-studien) og senket øvre grense til 3,6 en del år siden, når de andre holdt rundt 5 og 4,5. Det hjelper en del.
I NOrd-norge og på vestlandet så har de samme grenser, men de gjør ofte ikke noe med stoffskiftet før TSH er over 10 allikevel fordi de kaller TSH over 3,6 for subklinisk...altså egne tolkninger. Det er forresten bare menn som ikke har symptomer ved en TSH på 8 og 9 og 10.
Ahus 7-16
Aker 9-22?
sørlandet 11-22
-
26-05-10, 17:28 #16
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
26-05-10, 20:52 #17
0,30> TSH > 4,5 mlE/l hos laboratoriet min lege i Halden (Østlandet) benytter. Jeg vet dessverre ikke hvilken lab dette er. Men skjønner jo at jeg har vært heldig med lab.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
26-05-10, 21:04 #18
Jeg snakker ikke om referansetallene. Jeg snakker om de målte verdiene mine.
T4 - 47 ...T3 -10
T4 - 94 ...T3 -14,3
Uansett om man regner i % eller dividende er jo disse forskjellene helt på jordet mener jeg. Det eneste som kan ligne er at hvis du ganger 47 på 2 vil du få 94.
....men jeg tror ikke det er det legene driver med.
Jeg skal for ordens skyld be om en ny blodprøve hos fastlegen i løpet av denne uka og se hvilket resultat jeg får da.
for øvrig er grenseverdiene på mine prøver:
Ahus: T3-3,0-6,0
T4-7,0-16,0
Riksen T3-2,7-6,3
T4-9,0-21
-
26-05-10, 22:38 #19
Pluto...når du får refverdiene, kan du bruke denne:
http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htmJeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
26-05-10, 23:02 #20
Sorry, jeg skrev grenseverdiene...men det skulle være Ref.verdier.
Prøvde linken din og fikk en grafisk framstilling som ikke kunne vises på en wide screen.
Vel vel, legene finner sikkert ut av det en gang...kanskje.
-M-
Lignende tråder
-
Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
Av anitab i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 25-09-11, 15:06 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11
Svar med sitat

Bokmerker