Viser søkeresultater 11 til 20 av 27
-
11-05-10, 21:35 #11
Sv: Er T3 doser opp i 20 µg pr dag galskap??
hehe.
så fint at du har våkna da Jeanette
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-05-10, 15:19 #12
På google books er det noen gamle amerikanske legemiddelbøker (tilvarende felleskatalogen på en måte) og det står for 100 år siden at vanlig dose er 4 grains.
Det er mange som går på 3,5 grains rundt omkring på forumene, har jeg lagt merke til over flere år, så det er ganske tett ved den gamle dosen på 4 grain.
(det blir da 4x ca8µg= omtrent 32µg t3) (erfaringsmessig er det heller omtrent 8µg t3 i 1 grain Thyroid)
Og så er det alltid noen som må ha ft3 over referanseområdet, uten at de har noen overdosesymptomer.
Jeg prøvde en gang med å øke dosen for å se når pulsen min begynte å øke, og det var ved rundt 175µg tror jeg at pulsen økte fra den vanlige 72 til 82. Men 82 er ikke farlig heller. Min TSH er 0 allerede ved 125µg pluss 10t3, eller lavere men jeg er hypo ved lavere dose.
-
12-05-10, 18:21 #13
Tusen takk for svar Nora

Det var akkurat et slikt svar jeg trengte nå.
Godt å høre at teorien ikke alltid stemmer med praksisen, og at en trenger mere enn maxverdiene tillater. OG jammen er det interessant det du skriver om "vanlig dose" i gamle dager. Da fulgte de jo symptomer, og ikke blodverdier.
Jeg snakket med min lege på Balderklinikken i dag, og jeg må si at jeg var imponert over det gehøret jeg fikk for å kutte ut levaxinen og bare bruke thyroid. MEN; ble litt deppa over at h*n var så fryktelig opptatt av TSH verdiene. Nå hadde jeg en TSH på 0.03, en total T3 litt over referanseområdet, mens ft3 lå på 5.6.
Jeg bruker 2 grain nå, etter litt bestemmelser og ombestemmelser i eget hode, etter at jeg kuttet ut levaxinen. Hadde i går en rask puls, men ikke i hvile. I dag har pulsen roet seg mer, og jeg er på det sedvanlige 100/60 blodtrykket og fra 62-72 i hvilepuls.
Gårdagen var meget aktiv, og var en dag med knallform, selv om jeg merker at formen skranter litt i 17-18 tida; andre ville vel sagt at såpass det får du jaggu tåle
Og DET gjør jeg selvfølgelig, men jeg har merket meg tendensen.
I dag måtte jeg ta meg en middagskvil, fordi jeg helt plutselig følte meg fryklelig trøtt. Har ryddet og vasket hele huset i dag da; så je skar nå itte klaga, MEN..
POENGET, etter mye om og men, er at jeg mistenker at jeg må opp i dose etterhvert. Hodepinen og den raske pulsen har gitt seg nå noen dager etter doseendring, og jeg merker meg små hypotendenser på ettermiddagen av og til. Andre dager er jeg i skammelig god form.
Derfor ble jeg noe "nedpå" når jeg i dag fikk beskjed om at jeg er hyper, når jeg føler for å øke dose så snart det blir helt tydelig for meg at kroppen vil ha mer. Voldsomt så hissig h*n var på hyperteorien og TSH verdiene.
Men jeg fikk lov til å stå på 120mg thyroid litt til da..
Legens teori var at så altfor mange fikk en hallelujaopplevelse ved oppstart av thyroid, og overdoserte seg, og dukket snart opp som "vrak" pga dette.
Dette hadde vært meget interessant å høre dere andres erfaringer og tanker mht.

Men jeg er imponert over kunnskapen generellt, jeg har altså antakeligvis en genfeil som gjør at mine kolesterolverdier er lavere enn 99% av befolkningen..
Og da undrer jeg meg over, om dette på noen som helst måte kan gjøre noe med stoffskiftet mitt
Jeg skal starte opp med kolesteroltilskudd nå da..
Samtidig merker jeg meg følgende; det var ikke NOE unormalt med rt3 og t3 verdiene mine på levaxin... ENDA blir jeg altså sittende som en grønnsak på levaxin..
Nå føler jeg meg i maksform igjen etter en lur, så da får jeg bruke litt tid sammen med småtrolla mine.
Ha en god kvæll ælle sommen !!
-
12-05-10, 18:34 #14
Disse leger.....
Lurer på om de er redde for å bli tiltalt av inkvisisjonen ? Skal vi gjøre oppmerksom på at den er nedlagt ?
Og hvorfor gjelder ikke og teller ikke noe av det vi sier til dem ?
Dosen vår - den vi selv mener er best altså, mener jeg bestemt er et kompromis mellom symptomer og har lite med biometri å gjøre.
Hvilket symptom den enkelte synes er verst, eller som kan gå an, vil jo variere - og vi legger oss vel på en dose som er avhengig av hva vi synes.
Og skal vi ikke få lov til det ?
Legene bør forstå at de kan hjelpe oss i oppstarten - de kan hjelpe oss å finne en dose som gir gjennomsnittlige blodprøver som friske mennesker har.
Etter det bør vi få lov å finne vår trivselsdose.
Det er jo slik at vi er jo untatt fra den statistikken de sammenlikner oss med. Blodprøvene som er med der, er tatt av antatt friske mennesker - likevel sammeligner legene oss med den.
Det må jo fremstå som et paradoks ?
Og hvorfor bruker de ikke de prøvene som sekundært kan vise noe om hvordan kroppen reagerer på den nåværende stoffskiftesituasjon, isteden for å henge seg opp i hormonmengdeprøver ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-05-10, 19:06 #15
Dette er som en blåkopi av min siste time på samme sted. Nedtur å høre på TSH-praten. Så jeg har satt neste legetime på vent, betaler ikke 800.- for å høre at jeg er hyper når jeg føler meg hypo. 120 mg var det jeg også skulle ta, nå tar jeg mer og formen er ihvertfall ikke verre. Jeg fikk også høre dette med at man ble "vrak" etterhvert, og det gjaldt også ting som Ashgawanda og andre lignende ting. Da kunne man kvikne til for så å bli mye verre.
Jeg sa bare javel. Og gjør som jeg vil. Jeg har nemlig bestemt meg for å leve nå når jeg lever, og så får jeg dø når jeg dør. Jeg nekter å måtte gå rundt i ørska med smerter resten av livet bare fordi en lege skal ha et akseptabelt tall på blokka si.
Jeg merker lite til hjertet mitt. Heller ikke når jeg tok liothyronin. Jeg tok 40 mkr daglig, så jeg kan ikke skjønne at 20 mkr er galskap.
Håper flere skriver sine erferinger i henhold til at man blir "vrak" etthvert? Er det noen som har blitt det?10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok
-
12-05-10, 19:39 #16
-
12-05-10, 19:40 #17
Det er normalt med at binyrerne ikke altid kan følge med "ekstern" thyroid i løbet af dagen, og i eftermiddagstimerne opleves netop en downperiode, hvor man har bedst af at få sig en lur på en time eller to, hvis man kan. Uden en lur, vil mange alligevel opleve en energiboost om aftenen, hvor binyrebarken (helt forkert) øser af cortisol, hvos det ellers burde ligge lavest.
Subklinisk binyrebarkinsufficiens er som oftest årsagen til sammenbrud af et ellers vellykket debut med Hormone Replacement Treatment (uanset syntetisk eller Thyroid USP). Folk bliver "vrag" når deres binyrer ikke nyder samme omsorg som deres skjoldbruskkirtel. Det er kun sjældent at der andre årsager til "vrag-fænomenet" efter en ellers vellykket opstart.
Jim Lowrance's artikel Can Adrenal Fatigue Hinder Hypothyroid Treatment? kan anbefales for interesserede i problemstillingen. At Jim Lowrance ikke er læge gør hans artikel ikke mindre fagligt velfunderet. Snarere tværtimod, ikke mindst i sammenligning med de mange læger, hvis ofre frekventerer dette forum og som meget ofte end ikke har et basalt kendskab til selv en rask thyreoidea-funktion og thyreoideahormonernes betydning for alle aspekter af helbredet.
Damen!!!
For anden gang i dag (tak rexxy69) er jeg både imponeret og opmuntret af et indlæg. Jeg har ikke andre kommentarer end at din attitude er helt perfekt til at tage livtag med både denne sygdom, holde skadelige læger fra livet og bevare selvrespekten i processen. At læse dit indlæg føles lidt som at "komme hjem".
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-05-10, 19:45 #18
Litt på siden kanskje, og det var i en annen setting, men da jeg "desperat" prøver å si jeg ble syk pga denne TSH-regelen, kalles jeg kverulant.
Jeg føler meg avvepna....så får vi se da-- når regnskapet skal gjøres opp til slutt!
(Damen...hvordan har du det?)Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
12-05-10, 21:11 #19
Gunnda: Å bli kalt kverulant fortjente du da virkelig ikke.
Det får være måte på å trykke ned et menneske som er sykt. Skal en liksom kalles kverulant for at en vil bli frisk og for at en har skaffet seg informasjon om sykdommen sin? :evil:
Anisa: Hva du kan
!! Dette "visste" jeg jo, men jeg blir jo så opphengt i skjoldkjertelen. Jeg skal jammen be om utredning mht binyrer...."Hvis jeg ikke er hypo, så får dere hvertfall sjekke binyrene mine da, ettersom dette ikke kan forklares av stoffskiftet
" skal jeg si... Det skal de jammen få gjøre så dyrt som det er hos disse legene..
Men foreslår du i første omgang kostholdsendring og tilskudd av denne A...(husker ikke akkurat nå
) urten, eller er det slik at jeg skulle hatt DHEA tilskudd? Er det noen her som tar dette, uten å ha fått utredning, men som har blitt bedre?
Jeanette
-
12-05-10, 21:51 #20
Ta den uttalelsen med knusende ro du gunnda.
Legen er vel selv en kverulant når denne må ty til ufagligheter når argumentene ikke finnes.
Jeg husker jo Juklerødsaken - han som telta opp utenfor Gaustad sykehus for å få dem til å stryke en helt feilaktig kverulant-diagnose.
Og hvem var kverulanten ?
http://no.wikipedia.org/wiki/Arnold_Jukler%C3%B8d
http://www.oslo.net/historie/MB/utg/9605/teaser/1.html
Altså : Denne legen hadde jeg ikke besøkt en gang til.
Dette er under beltestedet !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Legen, muskler i nakken, Armour og hele min galskap!
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 85Siste melding: 28-07-07, 10:44 -
Dele Armour i tre doser?
Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 01-10-06, 11:51
Svar med sitat

Bokmerker