Viser søkeresultater 11 til 20 av 56
-
25-11-09, 13:14 #11
Sv: Lavt stoffskifte - hvorfor vente med behandling?? Hjelp meg med råd..
Eg kjente en klar forbedring noen få dager etter oppstart med levaxin. Eg husker og at etter en stund dabbet effekten litt av og eg måtte øke dosen litt.
Min personlige teori om dette er når man starter med levaxin så økes innholdet av hormonene i blodet og man får det bedre. Så blir man mere aktiv og forbruker/trenger mere stoffskifte hormoner når nu kroppen våkner opp av dvalen. I tillegg vil TSH synke slik at egenproduksjonen synker. I verste fall kan man ende opp med å ha mindre stoffskifte hormoner enn man opprinnelig hadde. Det betyr ikke at det var feil å starte med levaxinen, bare at man tar en for lav dose.
-
25-11-09, 14:55 #12
Sv: Lavt stoffskifte - hvorfor vente med behandling?? Hjelp meg med råd..
Riktig det maba - en skal medikamentfaste før blodprøver. Dette for at den thyroxin som er på vei inn vil komme i tillegg til det egentlige måleresultat.
Så er det en fordel å ta målinga tidlig, og dosen etterpå.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-01-10, 19:22 #13
Lykkelig
Gradvis doserer jeg oppover, etter legens anbefaling hver 4. - 5. uke. Jeg føler meg priviligert over å ha fått tilbake livet mitt. Tar nå 50 mgr 4 dgr pr uke og 75 mgr 3 dgr pr uke. Borte er behovet for alle krampemedisinene og snorkemedisinene og lykkepillene og
her kommer jammen overskuddet av seg selv også. Lurer litt på om Levaxin virker med en gang eller om det er slik at det doseres ut i kroppen etterhvert. Jeg har ikke hatt antydning til hjertebank eller problem så langt så jeg er litt utålmodig etter å fortsette å øke.
Nylig tok jeg øyelokkoperasjon for de gjorde sitt til at jeg så trøtt ut. Legen sa at tunge øyelokk ikke var uvanlig for de med lavt stoffskifte.
Breddesynet er vidunderlig!!
Jeg har en fantastisk arbeidsgiver som har vist oppriktig interesse i å få meg tilbake i bedre form. I dag hadde jeg medarbeidersamtale hvor sjefen sa "har savna deg litt..velkommen tilbake" he he
Så til dere andre - ha en lykkelig dag - for vi med stoffskifteproblem fortjener det virkelig !!!
-
12-01-10, 19:55 #14
Sv: Lykkelig
Godt å lese at du får god hjelp maba.
Skulle ønske at alle fikk det.
Du spør om Levaxinet.
Levaxin inneholder ett av de hormonene kjertelen en gang produserte. Det produseres syntetisk og heter T4.
Dette produserer kjertelen utelukkende for å kjøre det på lager, og det gjøres også med den Levaxin du spiser.
Når kroppen skal bruke det, omdanner den (leveren) det til T3.
Det tar 2-4 uker.
Så dosen du tar idag blir ikke brukt av stoffskiftet før om noen uker.
Det er derfor en "treg materie" å dosere, og det bør man jo tenke på.
Når kjertelen produserer T4, produserer den samtidig litt T3 også, som kroppen da kan bruke med en gang.
Det må man jo klare seg uten når man havner på Levaxin, og satse på at kroppens omdanningssysten (de-jodinasen) produserer nok T3.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-04-10, 18:48 #15
Going down.... *sukk*
Siden oktober til januar hadde jeg det strålende så startet det jammen å gå nedover. Jeg burde vel visst at ting tar tid og alt det der, men jeg må innrømme at jeg er utålmodig. Var hos legen i dag (kom inn til en turnuslege) Akk oo Vee - her møtte jeg veggen.. Forklarte hvordan formen gradvis var blitt dårligere, sliter med å stå opp, trappene på jobben, hjemme sover jeg et par timer og stresset på jobben er ikke til å takle. Sjefen er forståelsesfull - beordret meg til ei uke fri. Turnuslegen trodde jeg tok 2x75 mikrogram + 5x50 mikrogram Levaxin og ville ha meg opp til 3x75 og øvrige dager 50. Jeg spurte hvorfor jeg skulle redusere doseringen, og det tok sin tid før han forsto at jeg tar 75x5dgr + 50x2dgr. Da MÅTTE jeg IALLEFALL ikke øke. Kunne dø før jeg var 50 sa han..
Jeg måtte bare høflig avbryte legetimen og ba om en utskrift av prøveresultatene mine i HÅP om at dere kan hjelpe meg å tolke her.
mai 07 - t4 12,7 og TSH på 3,1 - tok ikke anti tpo
okt 09 - anti tpo 449, t4 15,6 TSH 4,5 (begynner med levaxin)
nov 09 - ant tpo 500, t4 16, TSH 3,4 (øker Levaxin)
des 09 - ant tpo 414, t4 20 og THS 2,1 (Knallform - skriver julekort)
jan 10 - anti tpo 438 , t4 15, TSH 1,6 (tar 425 mikrogram Levaxin)
får brev i februar om å ikke endre dosering
mars 10 - anti tpo 679, t4 16,7, TSH 0,76
april 10 Anti tpo 1134???. T4 16, TSH 1,4
Fikk melding om at jeg lå innenfor referanseverdiene så grunnlag for sykemelding på tross av at jeg er GÅEN var ikke grunn nok. En ting som skremmer meg (og som jeg ikke har nevnt til noen) er følelsen av at livsgleden er borte. Jeg vil ikke høre den at "du lider av psykiske problemer"..
Arbeidsgiver ser formen og unner meg en uke fri allikevel. Det er jo supert selv om jeg gjerne skulle hatt den ferieuka vekk fra sofaen.
Så dere som jeg beundrer så stort med kunnskapen. Hjelp meg å tolke... help

1
-
30-04-10, 21:11 #16
Sv: Going down.... *sukk*
Hei maba
Er jo tydlig at du ikke har det bra.
Det kan jo ha mange årsaker da....... (sorry)
Lite D-vitamin ?
Binyreproblematikk ?
Anti-TPO er sånn som graviditet. Enten har du det, eller har du det ikke.
Ingen grunn til å ta oppatt det hele tia.
Og fordi det blir gjort, kan det tyde på at man ikke har så mye greie på hva man driver med....
Prøv å kom deg til en endokrinolog som kan hjelpe deg. Legen din skal gi deg henvisning.
Og ta D-vitaminprøve !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-04-10, 21:16 #17
Noen tips om en god endokrinolog (Buskerud el Oslo eller Bergen). Reiser hvor som helst... Bare det er en som kan hjelpe meg.
Skal deretter få legen til å gi meg en henvisning dit.
D-vitaminprøve - kan jeg bare be om det hos legen ?
-
30-04-10, 21:21 #18
jo - mange her er glade i Balder, Heggeli og Lillestrøm helseklinikk (tror jeg det het)
Klart legen tar de prøver du spør om.......
Tror ikke du trenger spørre engang på de nevnte.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-04-10, 21:23 #19
Hva med Liothyronin ? Jeg har en venninne som anbefaler dette som tillegg til Levaxin..
-
30-04-10, 22:49 #20
Ft4 er lav. Du bør i første omgang prøve å få den opp til 20; og TSH bør være under 1 når vi går på medisiner. Anbefalinger fra AKER for oss med Hashimotos.
Du "skal helt sikkert" opp i dosen...den er lav !!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte. Ikke noe poeng å sette igang behandling?
Av Moxa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 64Siste melding: 17-04-10, 12:52 -
Kvinnedagen og behandling av lavt stoffskifte
Av Ruth Roland i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 5Siste melding: 23-03-10, 19:01 -
Østrogen, progesteron & behandling av lavt stoffskifte
Av Flower i forumet ProgesteronSvar: 9Siste melding: 20-12-09, 14:18 -
IVF-behandling og lavt stoffskifte. Erfaringer?
Av Hilma i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 23-10-09, 16:31
Svar med sitat
Bokmerker