Viser søkeresultater 21 til 30 av 37
-
15-03-08, 22:20 #21
Min Anti -tpo....
Målte min Anti-tpo i mitt. av januar, den er da 117, måler igjen den 29 feb. da viser den 96......, hva er det som hender når den går nedover??? Kan noen fortelle meg??
-
16-03-08, 08:13 #22
Sv: Min Anti -tpo....
anti-TPO testen er ikke helt presis.
Den slår også ut på endel tilfeller der det ikke er antistoffer, eller rettere der pasientene ikke utvikler hypothyreose.
Målingen foretas jo i blodet og de destruktive stoffene er jo inne i kjertelen.
Analyselaboratoriet Furst.no skriver i sin forklaring av testen :
"Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid."
Det kommer ikke så godt fram her, men i deres egen beskrivelse da testen var ny i 1999 er det litt bedre :
"Anti-TPO (antistoff mot thyreoperoksydase) er en nyttig markør i diagnostikk av autoimmune thyreoideasykdommer. Anti-TPO er positiv ved autoimmune thyreoiditter, hos en stor del av voksne med primær hypothyreose og en stor del av Graves-pasienter som i tillegg har positiv TRAS.
Ved latent hypothyreose kan måling av Anti-TPO være av verdi. Pasienter med positiv Anti-TPO har klart økt risiko for å utvikle funksjonsforstyrrelse (spesielt hypothyreose, men også hyperthyreose).
Sannsynligvis har 10-15% av norske kvinner positivt Anti-TPO (avhengig av benyttet metode). Selv om disse som gruppe har økt risiko for å utvikle thyreoideafunksjonsforstyrrelse, har nok en del kun fokale autoimmune thyreoiditter som sjelden eller aldri vil gi symptomer. Påvisning av positivt Anti-TPO er ikke ensbetydende med klinisk thyreoideasykdom.
Har man først utviklet Anti-TPO, forsvinner de sjelden eller aldri. Konsentrasjonen av Anti-TPO avspeiler heller ikke graden av den autoimmune prosessen. Anti-TPO kan derfor ikke brukes alene som et parameter på en sykdomsaktivitet.
Nytt referanseområde og metode
Laboratoriet innførte medio mai 1999 ny metode for måling av anti-TPO (anti-thyreoperoxydase).
Det eksisterer flere metoder for måling av Anti-TPO og referanseområdene er til dels metode avhengige. Dette medfører endringer i både referanseområde og svarangivelse ved overgang til ny metode. Enkelte pasienter kan ha positivt Anti-TPO med en metode og negativ med en annen metode. Dette skyldes at TPO har flere områder det kan dannes antistoff mot. Foreløpig vet man ikke hvilke antistoffer mot TPO som er viktigst diagnostisk og prognostisk."
Som du ser avspeiler ikke verdien sykdomsaktiviteten, altså en høyere verdi betyr ikke at du er blitt verre eller at "noe skjer".• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-03-08, 14:05 #23
Takker for svar Finn, tror at min hjerne er så "ute" at jeg fattet dette "helre lite"...
-
16-03-08, 15:40 #24
Huffda - vært der selv.
Egentlig betyr alt det derre bare at alle verdier over 50 er positive og at en høy verdi ikke er mer positiv enn en lav. Destruksjonen av kjertelen kan gå fortere hos en som har 100 enn en som har 1000.
Og for dine prøver så betyr ikke det at du har fått en lavere verdi nå at det er mindre aktivitet eller at det går mot det bedre - desverre.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-03-08, 16:53 #25
Generelt så er det posotivt hvis tallet går ned (hvis de bruker samme metode). Skjer ofte ved riktig dose levaxin (hørte fra en lege engang) og set står i Thyroidmanager.org, at de anbefaler så høy dose thyroxin at TSH blir fra 0,3-max. 1 for Hashimotos for å senke antistoffene. TSH stimulerer som kjent diverse antistoffer.
Andre ting stimulerer antistoffene også, slik som:
jod
gluten
stress
allergener
røyk
aspartam
MSG
mm
-
16-03-08, 19:01 #26
Takk til dere begge - nora og Finn
Klem...
-
15-05-08, 21:13 #27
Sorte hull eller noe......
Er blitt SÅ… glemsom att jeg begynner og bli redd. TSH 7,2 , T3 3,6 , T4 13, dette er vell ikke verdens beste prøver eller? Det kjennes som jeg har sorte hull, klarer ikke å huske på så veldig mye mere, er blitt mye verre av det på den siste tida (siden etter jul). Jeg leter etter alt inne i hodet på noe vis, kan ikke forklare for dere eller. Kan ikke flytte på ting , klarer IKKE å finne de igjen, glemmer ord, glemmer navn, glemmer ALT snart, er ordentlig lei meg, vet att noe er galt, men hvorfor hender dette nå? Er det noen der ute av dere som også er slik? Har noen NOE tips på hvorfor jeg har blitt slik?
-
15-05-08, 21:36 #28
Sv: Sorte hull eller noe......
Husker jo navnet ditt, men ikke særlig mer ......
Mistet nok mye i Levaxintia.
Kan huske at jeg lot TSH bli høy i perioder for å få andre symptomer. Jeg orket ikke gå med de samme gnagende greiene.
Klarer du å øke dosen så er det nok det beste - klarer du ikke så bytt til Armour.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-04-10, 18:51 #29
Blodprøve-problem ?
Hei!
Jeg lurer på om noen kan väre så snill og svare meg på hvorfor mitt T3 ligger på samme nivå, og også egentlig T4, da TSH går opp og ned? I desember hadde jeg TSH på 7, T3 og T4 stod rolig da også. Har noen noe tips på hvorfor det er slik, og hva må jeg gjöre?
- Januar
- TSH 2,8
- T4 13
- T3 3,7
- Mars
- TSH 4,5
- T4 14
- T3 3,7
Bruker Levaxin, 82 mikrogram 6 dager i uken og 100 mikrogram 1 dag i uka.
Kjenner meg aldri pigg - sliten, trött, "bly i bena" og vondt under föttene, "tåkete" syn og törre öyne og "tusen" andre ting.
Blir snart sprö av dette.
Er dessuten 3,5 år siden jeg startet med medisinen. Har trappet opp dosen sakte pga hjertebank.
Har også tatt mange andre blodpröver som tas i forbindelse med stoffskifte, f.eks. B12, D-vitamin, binyrer.. uten anm.
//Tiffen
-
03-04-10, 19:15 #30
Sv: Blodpröve-problem?
Hold da op, Tiffen
Du har jo lavt stofskifte! 3,5 år på så lav en medicindose? Er din læge ude på at tage livet af dig?
Jeg siger "undermedicineret". Meget undermedicineret! Hjertebank? Det lave stofskifte kan presse hjertet til at forsøge pumpe mere forsyning frem til kroppens celler, uden at blodet har nok (hormon) at transportere. Og det så bliver ved.
Er det hjertebank, der er årsagen til din ringe medicindose? Er du og lægen bange for, at dit hjerte ikke kan holde til større medicindose? Den slags overvejelser plejer ellers kun gælde for rigtig gamle mennesker, der er gået helt uden behandling længe....
Har du overvejet, at det kan være en såkaldt hjerteneurose eller et "nervøst" hjerte", noget der er et normalt følge af kronisk hormonmangel, hvor det autonome nervesystem reelt kan falde "ud af synck" af mangel på tilstrækkelig (hormon) stimuli? Eller har du en decideret hjertediagnose?
Hvis du skriver hvad du vejer, kan jeg regne ud, hvor stor/lille medicindose du har brug for.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Psykiatrisk diagnostikk når man ikke finner «noe galt»
Av Mod i forumet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelserSvar: 0Siste melding: 21-12-09, 00:07 -
Er det mest kvinner som får/har galt stoffskifte?
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 23-09-07, 12:40 -
Er noe galt?
Av pandalakris i forumet BlodprøverSvar: 31Siste melding: 05-09-07, 09:50 -
Jeg er så trett. Hva er galt med meg?
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 59Siste melding: 13-06-07, 19:56 -
Er jeg på rett vei.....
Av brits i forumet Høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 01-08-06, 15:36
Svar med sitat
Bokmerker