Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    3

Standard Hvor ta spyttprøve?

Har lenge slitt med symptomer som passer inn i lavt stoffskifte eller binyre-kategorien. Har tatt blodprøver med blant annet TSH og T4, men de var normale. Eneste var litt lavt serumferritin (15). Tenkte derfor å få tatt en spyttrprøve. Kontaktet bmlab, men fikk da beskjed om at jeg måtte ha henvisning fra lege for å få tatt den. Tenkte jeg skulle slippe å gå om legen, da han er ganske vanskelig (gammeldags av seg...), så det krever nok en del legetimer å få overtalt han, og det har jeg ikke energi til. Er det noen som har tatt de spyttprøvene ved et privat laboratorium, og har erfaring med om man trenger legehenvisning?
    Foreløpig er legens diagnose "sliten 3-barnsmor"

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Hvor ta spyttprøve?

Scanlab....!
    (Stockholm...her trenger du ikke underskrift fra legen).
    At du har LAV ferritin kan være det første parameteret på at stoffskiftet ditt er lavt!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    3

Takk for svar gunnda. Har du noen erfaring med scandlab? Hvordan er det med toll på denne typen "varer"?

Har "alltid" hatt lav ferritin. Har vært mellom 3 og 15 så vidt jeg kan huske.
    Foreløpig er legens diagnose "sliten 3-barnsmor"

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

lavt ferritin kan være typisk for hypothyreose, eller cøliaki, eller andre ting.
    Husk å få prøver for cøliaki alle tre år, det er fryktelig vanlig her i skandinavia, omtrent 3% skal ha det i følge finsk forskning, og det uten tydelige symptomer slik som diare.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Jeg kontakta først SCANDLAB, men fordi jeg bodde i Norge anbefalte de bmLab, fordi jeg kunne få underskrift av legen min. Det i OSLO forstod jeg var et underlab av Scanlab.
    Fra Sverige får du det som brev i posten (som fra Oslo) og du sender prøvene tilbake som vanlig brev (følger med konvolutt).
    Du betaler ikke noe før selve prøvene er ferdiganalysert (i USA), og det ligger ved giro. Ingen toll..
    Du får tilbake svar med god beskrivelse!!
    Bare pass på at du presiserer at du skal ha 4 spyttprøver, og at de analyserer DHEA også- (bruker de samme prøvene).
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Lignende tråder

1. fikk spyttprøve pakke for måling av kortisol
    Av may g i forumet Hos legen
    Svar: 16
    Siste melding: 22-01-10, 09:16
  2. Henvist til MR - istedenfor spyttprøve
    Av Kevlin i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 10-01-10, 15:21
  3. HJELP til tolkning av 24 timers spyttprøve???
    Av Lulu i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 15-08-09, 08:00
  4. Hvor mye kan tsh øke på 7 mnd?
    Av Lexington i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 19-04-09, 15:04
  5. Spyttprøve kortisol
    Av elin* i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 13-08-05, 12:38

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn