Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Standard Kan ikke øge dosis pga binyretræthed?

Hejsa.
    Jeg har forsøgt at hæve min dosis af ERFA. Tager pt 120 mg men har stadig hypo symptomer, som træthed og frysende... men når jeg hæver dosis er det som om symptomerne blive forstærket. jeg bliver mere træt, svimmel osv, men absolut ingen symptomer på overdosering, tværtimod..
    Jeg følger også Wilsons kur for binyretræthed, kan det være pga binyretrætheden at jeg ikke kan hæve dosis?

håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe
    Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Standard Sv: Kan ikke øge dosis pga binyretræthed?

Slet ingen der kan hjælpe??? N´finn????

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hej Honeynob !
    Jo - du kan godt ha ret i at binyrene ikke henger helt med i doseøkningen.
    Det er jo den generelle stoffskiftetilstand som danner grunnlag for alt kroppen foretar seg - også binyrenes virksomhet.

Så oppgir du ikke hvor lenge du har hatt dosen. Det tar tid å opparbeide funksjoner. Noen opplever det svært vanskelig å få binyrene med på den produksjonsendring som et højere stoffskifte krever.
    Det kan ta et år.......
    Og en for hurtig doseøkning kan hos noen resultere i at binyreproduksjonen faller sammen. Hos andre kan det anspore til den påkrevde aktivitetsøkning.
    Man bør ta sånne signaler alvorlig og av-ventende.
    Noen opplever det positivt at man støtter binyrene midlertidig med feks. florinef den første tid man øker. Et høyere stoffskifte vil jo etterhvert gi mulighet for økning av binyreaktiviteten.

2G/dag er nok for lav dose for de fleste.
    Dine symptomer har nok sammenheng med den for lave dosering.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Men hvad skal jeg så gøre?? Vente med at øge dosis til binyrene er blevet stærkere?

Jeg løb jo tør for amour thyroid, og nåede at være 1 måneds tid uden nogen medicin overhovedet. Fik erfa i december og har taget erfa(120 mg) i en lille måneds tid....
    jeg har kun taget amour siden maj og har siden maj øget dosis med 15 mg hver 4. uge, og så skete der alt det med amour thyroid, så jeg nåede aldrig at finde min max dosis.
    Amour er det eneste stofskiftemedicin jeg har fået, jeg tog ikke noget inden det, da min diagnose på lavt stofskifte er ret ny, og jeg startede på amour med det samme, i stedet for eltroxin

Jeg tror helt sikkert også min dosis er for lav, men harikke lyst til at øge når jeg får det værre af det....

Jeg tror måske det har været for hårdt for min binyrer at være uden medicin og så pludselig starte op igen

Er helt forvirret med hvad jeg skal gøre...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg forstår godt du er i villrede.
    Det har jeg vært mange ganger selv. Særlig når legen har sagt at jeg skulle senke dosen, når jeg selv antok at den burde økes.
    Det var i de første år - da kjenner man ikke seg selv, har ennu tro på legen, og vet ikke hvordan dette fungerer.

Så er det ikke alltid holdbart å tenke : "på seg selv kjenner man andre"...
    I mitt tilfelle ville jeg forsøkt å holde meg på 2 grain noen uker, og føle litt på symptomene - måle kroppstemperaturen noen ganger i uken og evaluere.
    I de ukene ville jeg tatt 3grain hver søndag.
    (Jeg vil anta at 3Grain er et gjennomsnittlig utgangspunkt)
    Prøv å vær oppmerksom på symtomene mandag/tirsdag - og forsøk å finn ut hvornår du er moden for en doseøkning.

Så kan jeg jo ikke si om det vil fungere for deg - dessverre.....
    Men jeg håper jo du finner en løsning.
    Jeg vil mene din problemstilling har allmenn interesse, så mange vil nok vente på din videre skrift.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

HEi...har du prøvd å smøre deg med HYDROKORTISONKREM?
    Her får vi kjøpt denne på apoteket uten resept. Håper dere også kan det?
    Da smører du ca.2cm hver fjerde time på armer, lår, brystparti...bytt på dette.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Jeg løb jo tør for amour thyroid, og nåede at være 1 måneds tid uden nogen medicin overhovedet.
    En måned helt uten medisin får store konsekvenser uansett vil jeg tro!!! Man merker det ikke nødvendigvis momentant. Som n'finn tidligere har skrevet, så er det "en viss treghet i systemet." Det er kanskje det du opplever konsekvensene av nå? En måned uten medisin! Og som n'finn også har skrevet: "Det tar tid å opparbeide funksjoner...."

Vet ikke hvordan andre har det, men i perioder med doseøkning, har jeg det egentlig ikke noe særlig. Det er akkurat som alle organene i kroppen sier: "Hva driver du med nå?? Vi orker ikke mer! Slutt med det der!"

Men så blir de vant til det da, selv om det tar tid.... Kanskje måneder, kanskje år. Men da får "vi" (jeg og organene mine) det bedre

Det med binyrer har jeg ikke grepet på. Eneste jeg har er mine egne erfaringer, med hashimoto i åtte år. Driver å leser meg opp på binyrer her på forumet. Men kan ikke dy meg for å legge inn en kommentar her og der,
    selv om jeg ikke har så mye kunnskap.....

Er det hashimoto varianten du har?

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Jeg ved ikke om det er hashimoto, ved bare jeg har for lavt stofskifte og binyretræthed...

Ja jeg ved godt det er et laaaaangsomt system, men det er bare så trist at ha det skidt, når jeg har prøvet hvordan det føles at ha det godt inden jeg løb tør for medicin...

Jeg har ikke tidligere haft nogen problemer med at øge dosis, men det har jeg altså nu. Det føles som om jeg er trådt flere skridt tilbage.

Men jeg har selvfølgelig også kun taget erfa i en måned, så måske der går lidt tid endnu det virker optimalt?

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Er hydrokortison ikke binyrebarkhormon?? det vil jeg helst holde mig langt fra, har hørt så meget dårligt om det + mange bivirkninger???

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Honeyhob Vis post
    Er hydrokortison ikke binyrebarkhormon?? det vil jeg helst holde mig langt fra, har hørt så meget dårligt om det + mange bivirkninger???
    Jamen så har du måske ikke læst nok om det her på forummet Binyrene, Honeyhob Sagen er, at hvis man lider af underaktive binyrer, skal der til - lige som ved underaktiv skjoldbruskkirtel - et tilskud af det hormon, som kirtlen enten danner for lidt af eller danner på forkerte tidspunkter. Der er mange forskellige lægemidler af steroid-gruppen, men det er ikke dem der er tale om her. Hydrocortison er et naturidentisk hormon med binyrernes cortisol og indtages i små støtte-doser. Ikke i store terapeutiske doser, som lægerne normalt ordinærer andre steroide end hydrocortison ved "store" sygdomme, så det kan ikke sammenlignes.

Der er faktisk intet valg her. Såfremt du lider af svage binyrer som følge af sygdommen i thyreoidea - har du intet valg, hvis du vil over det. Enten hydrocortison eller ingenting.

Det råd du her har fået om at teste effekten på dit velbefindende ved at anvende hydrocortison-creme er meget fornuftigt, selv om der går et rum tid før man kan mærke effekten. Du må hellere læse lidt mere på infoen herinde, før du afviser det eneste effektive middel til at genoprette binyrene og dermed blive tvunget til at leve med en reduceret effekt af Erfa Thyroid.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Test dig selv for binyretræthed (iris-testen)
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 06-03-12, 08:00
  2. Hårmineralanalyse og binyretræthed
    Av Anisa i forumet Alternativ behandling
    Svar: 2
    Siste melding: 05-02-12, 11:29
  3. Hvor stor dosis?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 30-08-07, 14:15
  4. Armour Thyroid - dosis, erfaringer
    Av Louise i forumet Naturlig Thyroid medisiner